المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : زراعة الشعر بالاقتطاف في مصر

الصفحات : 1 [2] 3

Cosmetica Hair Clinic
08-11-2012, 11:46 PM
ياريت نشوف صور للفارس العربى تؤكد لنا نجاح العمليه !!!!!

ممكن تتواصل معه عن طريق المنتدى, لانه طلب مني عدم نشر صوره لأنه سينشرها بنفسه في المنتدى.

Cosmetica Hair Clinic
08-11-2012, 11:49 PM
شكرا على الرد يا دكتور
بس اكثر يعنى كام جراف و التكلفة عشان اعمل حسابى
ان شاء اللة انا هاعملها فى نص شهر 9
والتكلفة هاتكون كتير ولا هايكون فية تخفيض
ولو عايز زراعة للدقن بسيطة =السكسوكة=هل ستكون ضمن التكلفة
وشكرا ليك

لا يمكن تقييم دقيق لعدد البصيلات قبل الكشف على المنطقة المانحة.

Cosmetica Hair Clinic
08-11-2012, 11:52 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا احب اشكر الدكتور شادى على زوقه وسعة صدره معنا

ان شاء الله انا ناويت انى اقوم بعملية الزراعة ان شاء الله

بس انا كنت عاوز استفسر عن شىء مهم من الدكتور شادى

* انا احب اعرف نسبة نجاح العملية او بمعنى اخر نسبة البصيلات التى تنجح فى الانبات

* انا كنت بستخدم هير باك لمدة حوالى 4 شهور والنتايج غير مرضية وكنت كمان بستخدم حبوب نوبيشيا . بعد اذن حضرتك يا دكتور بما انى نويت ان شاء الله انى ازرع عاوز نصيحة حضرتك فى كيفية الاقلاع عن هذه الحبوب وعن هير باك مرة واحدة ام تدريجيا ولو تدريجيا حضرتك تنصحنى بايه ....
اسف جدا على الاطالة

يجب الكشف عليك لتحديد ضرورة استخدام العلاجات بعد الزراعة للحفاظ على الشعر الموجود قبل الزراعة من عدمها.

Cosmetica Hair Clinic
08-11-2012, 11:58 PM
نحن نقوم بتغيير مقر المركز الآن وسيتم العمل في المقر الجديد بعد أجازة العيد إن شاء الله.

نحن نقوم الآن بالزراعة في مقر مؤقت, فرجاء عدم الاستعجال في الرد على تساؤلاتكم لأن الوقت ضيق جدا خصوصا أننا في شهر رمضان.

وسيتم تغيير العنوان قريبا في الصفحة الأولى.

desertroad
08-12-2012, 12:47 PM
ممكن زراعة من 40 إلى 50 بصيلة للسم المربع, ولكن عدد الشعر لن يكون 150 لأننا نقوم بزراعة البصيلات التي تحتوي على شعرة واحدة فقط في هذه المنطقة لكي يكون الشكل طبيعي...

نقوم بزراعة 2000 بصيلة في جلستين, ولكن ليس لدينا مكان للإقامة.

هو ايه الفرق يا دكتور شادي بين البوصيلة المقتطفة اللي بتحتوي علي شعره واحده وبين البوصيله اللي بتحتوي علي 3 شعرات وازاي بيفرق بينهم وقت الاقتطاف؟؟؟وهل معني ده ان لو الواحد عايز يزرع خط المقدمة ب2000 بوصيلة انهم هيكونوا 2000 شعره بس؟؟؟؟وهل ينفع عمل عمليات تكثيف للشعر دون التأثير علي الشعر الموجود؟؟؟وهل فيه نيه عند المركز لفتح فرع ليهم في اسكندرية قريبا؟؟؟اسف علي الاطاله

Cosmetica Hair Clinic
08-13-2012, 07:02 AM
هو ايه الفرق يا دكتور شادي بين البوصيلة المقتطفة اللي بتحتوي علي شعره واحده وبين البوصيله اللي بتحتوي علي 3 شعرات وازاي بيفرق بينهم وقت الاقتطاف؟؟؟وهل معني ده ان لو الواحد عايز يزرع خط المقدمة ب2000 بوصيلة انهم هيكونوا 2000 شعره بس؟؟؟؟وهل ينفع عمل عمليات تكثيف للشعر دون التأثير علي الشعر الموجود؟؟؟وهل فيه نيه عند المركز لفتح فرع ليهم في اسكندرية قريبا؟؟؟اسف علي الاطاله

كل بصيلة تتكون من 1 إلى 4 شعرات, والنسبة تختلف من شخص لأخر, فيوجد مثلا اشخاص اغلب البصيلات لديهم تحتوي على 2 أو 3 شعرات.
بعد الاقتطاف نقوم بزرع البصيلات التي تحتوي على شعرة واحدة في المنطقة الأمامية لكي يكون الشكل طبيعي, وزراعة بصيلات تحتوي على عدد شعرات اكثر في هذه المنطقة خطأ شائع.
عند زراعة الشعر بين الشعر الموجود مسبقا ممكن يؤثر عليه لو كان هذا الشعر ضعيف وظهرت عليه علامات الصلع مثل صغر سمك الشعرة وبطء النمو, ولكن قبل العملية ممكن استخدام المنوكسيديل لمدة شهر أو شهرين لكي نحمي هذا الشعر ثم الإستمرار في استخدامه لأن هذا الشعر الضعيف سيصاب بالصلع حتى بدون اجراء الزراعة.
نحن لا نفكر في فتح فرع في الإسكندرية في الوقت الراهن ولكن ممكن دراسة هذا الاقتراح في وقت لاحق إن شاء الله.

حمدى على
08-15-2012, 04:52 AM
لا يوجد مشكلة من الزراعة الآن, ولو تساقط الشعر من منطقة نقوم بعمل جلسة أو عدة جلسات على حسب الحالة, ولا تنتظر منطقة كبيرة تصلع, وبهذا لن يلاحظ أحد ولن يكون الشكل غريب... يعني ممكن نعمل جلسة كل سنة أو أكثر على حسب تطور الصلع...

ممكن ترسل صورك على الاميل وسيصلك الرد في أقرب وقت إن شاء الله...
cosmetica.hair@gmail.com

حمدى على
08-15-2012, 04:53 AM
بالله يادكتور انا هبعتلك صورة لانى اعمل بالسعودية ونازل كمان شهرين وابغى اسوى زراعة للمنطقة الامامية كم تكلف تقريبا

desertroad
08-15-2012, 01:00 PM
لو سمحت يا دكتور شادي عايزين صور جديدة لزراعات تمت بالمركزلخط المقدمة بالمنطقة الامامية للشعر ، وهل تنفع ان تكون كثاقة الشعر المزروع بخط المقدمة نفس كثافة الشعر الاصلي؟؟؟وهل الزراعة لتكثيف منطقة معينة تتلف الشعر الطبيعي في تلك المنطقة الغير معرض للصلع؟؟؟؟

Cosmetica Hair Clinic
08-15-2012, 03:10 PM
لو سمحت يا دكتور شادي عايزين صور جديدة لزراعات تمت بالمركزلخط المقدمة بالمنطقة الامامية للشعر ، وهل تنفع ان تكون كثاقة الشعر المزروع بخط المقدمة نفس كثافة الشعر الاصلي؟؟؟وهل الزراعة لتكثيف منطقة معينة تتلف الشعر الطبيعي في تلك المنطقة الغير معرض للصلع؟؟؟؟

حدود زراعة الشعر لا تصل إلى الكثافة الطبيعية.

كل الشعر في المنطقة العلوية من الرأس معرض للصلع في حالة وجود العامل الوراثي, ولا يمكن التنبؤ.

رجاء, الاسئلة الغير ضرورية ممكن ارسلها على البريد الالكتروني.
شكرا

bateel
08-19-2012, 08:04 AM
السلام عليكم ورحمة الله
كل عام وانت بخير ويا دكتور
انا عامل عملية من قبل وهي فاشلة من وجهة نظري من جانبين
الاول : مكان الذي تنبت فيه الشعرة مثل الحفر يعني الشعر مفضوحة انها مزروعة
نسبة الصلع عندي بالكثير الثالث ومع ذلك نسبة الكثافة الي في القرون مكشوفة من الشعر
كيف يمكن تعديل الزراعة الاولى
هل يتم غسيل الرأس بعد العملية عندكم في المستشفى
وشكرا لك

desertroad
08-22-2012, 01:15 PM
الحقيقة يا دكتور شادي انا عندي عتاب عليك واتمني ان تقبله ، بلاحظ ان لما اي حد يبدي تخوفه و استفساراته عن الزراعة بشكل معين ده بيضايقك بسرعة وبيخليك دايما تقول ( لو مش واثق في المركز اللي هتزرع فيه ما تروحلوش) والحقيقة احنا متوسمين في مركز كوزماتيكا خير الا اننا ما نعرفش حد زرع في المركز ، والتجربة الوحيده في المنتدي اللي عملت في المركز عندكم عملية زراعة (الفارس العربي)اختفت بالرغم من وعودها من تنزيل صور ليها ، وكمان الصور اللي المركز منزلها لعملياته قليلة جدا ، فنأمل من حضرتك انك تمدنا بصور كتير للعمليات اللي قام بها المركز لان دي فعلا هتكون اكبر دعاية للمركز وشكرا

Cosmetica Hair Clinic
08-22-2012, 06:46 PM
الحقيقة يا دكتور شادي انا عندي عتاب عليك واتمني ان تقبله ، بلاحظ ان لما اي حد يبدي تخوفه و استفساراته عن الزراعة بشكل معين ده بيضايقك بسرعة وبيخليك دايما تقول ( لو مش واثق في المركز اللي هتزرع فيه ما تروحلوش) والحقيقة احنا متوسمين في مركز كوزماتيكا خير الا اننا ما نعرفش حد زرع في المركز ، والتجربة الوحيده في المنتدي اللي عملت في المركز عندكم عملية زراعة (الفارس العربي)اختفت بالرغم من وعودها من تنزيل صور ليها ، وكمان الصور اللي المركز منزلها لعملياته قليلة جدا ، فنأمل من حضرتك انك تمدنا بصور كتير للعمليات اللي قام بها المركز لان دي فعلا هتكون اكبر دعاية للمركز وشكرا

لا تخلط المواضيع, أنا قلت لك قم بزرع الشعر في المركز الذي تثق به عندما سألت عن ضمان لنجاح العملية لأن هذه الضمانات غير معترف بها في نقابة الأطباء المصرية ولأنه لا توجد معاير دقيقة للاحتكام اليها لقياس مدى نجاح العملية.

أما بخصوص اني طلبت منك ارسال اسئلتك إلى البريد الالكتروني, لأنك ترد على كل إجابة مني على اسئلتك بسؤال جديد واغلب الأسئلة غير مهمة وتأخذ مساحة كبيرة في الموضوع واضطر إلى حذفها بعد فترة لأن الأعضاء يكررون نفس الأسئلة التي تم الاجابة عليها مسبقا بسبب كثرة الصفحات. لذلك طلبت منك ارسال الأسئلة الغير مهمة على البريد الإلكتروني, ويفضل ارسلها كلها مرة واحدة. شكرا

Cosmetica Hair Clinic
08-22-2012, 06:49 PM
السلام عليكم ورحمة الله
كل عام وانت بخير ويا دكتور
انا عامل عملية من قبل وهي فاشلة من وجهة نظري من جانبين
الاول : مكان الذي تنبت فيه الشعرة مثل الحفر يعني الشعر مفضوحة انها مزروعة
نسبة الصلع عندي بالكثير الثالث ومع ذلك نسبة الكثافة الي في القرون مكشوفة من الشعر
كيف يمكن تعديل الزراعة الاولى
هل يتم غسيل الرأس بعد العملية عندكم في المستشفى
وشكرا لك

برجاء ارسال صور شعرك بعد الزراعة الأولى أو قم بزيارتنا لإجراء الكشف عليك لتقييم حالتك بصورة ادق.

الحالم
08-22-2012, 11:59 PM
عندما نقوم بالاقتطاف نختار البصيلات التي تحتوي على اكثر من شعرة, وفي الاغلب لا يتم اقتطاف البصيلة بالكامل ولكن يتبقى جزء منها لم يقتطف, وهذا الجزء ينبت مرة أخرى ولذلك لا تظهر نقاط بيضاء في هذه الأماكن.
ولكن النقاط البيضاء تظهر في حالة اقتطاف البصيلة بالخلايا الجزعية بالكامل مع ترك ندبة صغيرة, وهذا يقل حدوثه مع استخدام ادوات 0.7 و 0.8

يا دكتور شادى ارجوك قوم بالتوضيح .... لانى من خلال علمى ان لايوجد الا طريقة ال HST هى التى يستخلص البويصلة (المتجددة) ويقوم بزراعتها ويترك الخلايا الجزعية (المتجددة) , ودى احدث طريقة فهل ده أل technique اللى بتتبعوا .. ,وحضرتك بتقول ارجو عدم الكلام فى التقنيات الحديثة التى لايفهمها الا اطباء مع العلم ان فى كل مكان وفى المواقع العالمية بتكلم عن كل تفاصيل طرق الزراعة من A_z ... ,وفى اى مكان بتروح تعمل فى اى عملية بيشرحلك طبيعة العملية وكل ماسوف يحدث قبل واثناء و ما يتول العملية مسبقا فما بالك انها عملية تجميل ..فارجو منك ان لا تعاملنا كجهلاء ... وصدقنى انا اتمنى ان تكون المركز المصرية من افضل المراكز الطبية وصدقنى انا لن افكر فى الزراعة قبل 5 سنين من الان يعنى لايوجد لى اى مصلحة غير توضيح الحقائق .....تقبل مرورى

Cosmetica Hair Clinic
08-23-2012, 12:59 AM
يا دكتور شادى ارجوك قوم بالتوضيح .... لانى من خلال علمى ان لايوجد الا طريقة ال hst هى التى يستخلص البويصلة (المتجددة) ويقوم بزراعتها ويترك الخلايا الجزعية (المتجددة) , ودى احدث طريقة فهل ده أل technique اللى بتتبعوا .. ,وحضرتك بتقول ارجو عدم الكلام فى التقنيات الحديثة التى لايفهمها الا اطباء مع العلم ان فى كل مكان وفى المواقع العالمية بتكلم عن كل تفاصيل طرق الزراعة من a_z ... ,وفى اى مكان بتروح تعمل فى اى عملية بيشرحلك طبيعة العملية وكل ماسوف يحدث قبل واثناء و ما يتول العملية مسبقا فما بالك انها عملية تجميل ..فارجو منك ان لا تعاملنا كجهلاء ... وصدقنى انا اتمنى ان تكون المركز المصرية من افضل المراكز الطبية وصدقنى انا لن افكر فى الزراعة قبل 5 سنين من الان يعنى لايوجد لى اى مصلحة غير توضيح الحقائق .....تقبل مرورى

أنا اقوم بالرد وشرح كل التفاصيل, ولكن هذا العضو لم يفهم الإجابة وكان المفروض ان يستفسر اكثر ولكنه قام الرد بأسلوب غير لائق وتم حذف مشاركته, لذلك طلبت عدم الاستفسار عن التقنيات العلمية التي لن يفهمها أي شخص وذلك أيضا لصعوبة شرح بعض التفاصيل باللغة العربية بدون رسومات أو صور.

ونحن نقوم بشرح كل التفاصيل قبل اجراء العملية داخل المركز وهذا حق المريض وواجب علينا اعلامه بكل تفاصيل العملية, ولكن الوضع مختلف هنا لصعوبة شرح بعض التفاصيل بشكل عام.

وبخصوص هذا السؤال, فالمقصود أنه عند اقتطاف البصيلات التي تحتوي على 4 شعرات يتم اقتطاف شعرتين أو ثلاثة شعرات في اغلب الاحيان ويبقى شعرة أو شعرتين سلام لم يتم اقتطافهم داخل فروة الرأس بجذورهم, وهذا يحدث عند استخدام ادوات ذات قطر صغير, ولضمان نمو الشعر نترك مسافة كافية بين كل بصيلة يتم اقتطافها والبصيلات المجاورة ونستخدم اصغر ادوات متاحة, لأن اقتطاف البصيلات في مسافات قريبة جدا يجعل الجروح تلتئم بندبات وتليفات كبيرة قد تعيق نمو بعض البصيلات التي لم يتم اقتطافها.

وبهذه الطريقة تنمو الشعرات التي لم يتم اقتطافها ولا تظهر نقاط بيضاء في هذه المناطق.

مع العلم ان هذا لا يحدث بنسبة 100% وتظهر بعض النقاط البيضاء في بعض الأماكن, ولكننا نحاول تفادي هذا بعدم استهداف الوحدات التي تحتوي على شعرة واحدة ونستهدف الوحدات التي تحتوي على ثلاث أو اربع شعرات, وهذا يعتمد أيضا على طبيعة شعر المريض وتختلف من شخص إلى أخر.

أرجو ان تكون المعلومة تم شرحها بطريقة اسهل وأوضح. شكرا

الحالم
08-23-2012, 04:14 AM
شكرا جزيلا يا دكتور شادى واثلجت صدرى واثريت معلوماتى ,, واسعدتنى خصوصا بموضوع التفاصيل للمريض ... :) واتمنى لكم دوام التوفيق وان تكونوا من افضل وامهر اطباء الزراعة وانا واثق من قدرة الاطباء المصريين

الصقر الحر
08-23-2012, 09:18 AM
السلام عليكم اود استفسر من الدكتور الكريم ، سمعت عن التكاثر الخلوي في المختبر اي بمعني ياخذون عدة شعرات من الراس
ويكاثرونها في المختبر وبعد ٣ اسابيع يزرعون الشعر في الراس حسب العدد اللي تطلبه اود ان اسفسر من الكتور عن هذه
الطريقة ، وهل هناك عيادات في مصر تعملها او مجربينها ولكم جزيل الشكر والامتنان

Cosmetica Hair Clinic
08-23-2012, 09:55 PM
شكرا جزيلا يا دكتور شادى واثلجت صدرى واثريت معلوماتى ,, واسعدتنى خصوصا بموضوع التفاصيل للمريض ... :) واتمنى لكم دوام التوفيق وان تكونوا من افضل وامهر اطباء الزراعة وانا واثق من قدرة الاطباء المصريين

شكرا لك وأتمنى لك التوفيق في زراعة الشعر إن شاء الله...

Cosmetica Hair Clinic
08-23-2012, 10:06 PM
السلام عليكم اود استفسر من الدكتور الكريم ، سمعت عن التكاثر الخلوي في المختبر اي بمعني ياخذون عدة شعرات من الراس
ويكاثرونها في المختبر وبعد 3 اسابيع يزرعون الشعر في الراس حسب العدد اللي تطلبه اود ان اسفسر من الكتور عن هذه
الطريقة ، وهل هناك عيادات في مصر تعملها او مجربينها ولكم جزيل الشكر والامتنان

هذه التقنية ما زالت تحت التجربة وغير مصرح بممارستها على المرضى حتى الآن, حيث لم يتم معرفة تأثيرها على المدى البعيد...

وغير مصرح لأي طبيب اخذ أجر من المريض على العلاج بالخلايا الجذعية أو الاستنساخ في أي دولة في العالم حتى الآن وتتم تجربتها على متطوعين فقط...

بعد الاعتراف بها سنقوم باستخدامها في الزراعة لأنها مفيدة جدا في حالة ضعف المنطقة المانحة...

طرابلسي
08-25-2012, 08:02 PM
د/ شادي المغربي
كم اكتر عدد من القرفت تستطيعون زرعه فى الجلسه الواحده
وهل استطيع الزرع فى الاماكن التى يوجد به شعر متوسط الكتافه ؟

desertroad
08-26-2012, 04:37 PM
اتمني منك يا دكتور شادي تجبلنا صور جديده لزراعات تمت بالمركز وياريت تكون منها صور لنجاح عملية الفارس العربي الي شارك بتجربته في المنتدي ، وفيه سؤال بعد اذن حضرتك ان عايز اعمل عملية زراعة خط المقدمة وعايزها بكثافة عاليه جدا هل ده ممكن؟؟؟ ، وهل فيه حاله ان الكثافة طلعت مش زي طموحاتي ينفع يتعمل عملية تكثيف اخري ولا العملية التانية هتبوظ الشعر المزروع في العملية الاولي ؟؟؟

nine
08-27-2012, 02:57 PM
تم ارسال رساله لكم على الخاص في المنتدى وكذلك على الايميل الخاص بكم
cosmetica.hair@gmail.com
من فتره طويله ولم احصل على رد وتم ارسال رساله اخرى اليوم
اتمنى الحصول على رد
شكرا

Cosmetica Hair Clinic
08-29-2012, 11:13 PM
د/ شادي المغربي
كم اكتر عدد من القرفت تستطيعون زرعه فى الجلسه الواحده
وهل استطيع الزرع فى الاماكن التى يوجد به شعر متوسط الكتافه ؟

نقوم بزراعة 1000-1500 جرافت في الجلسة الواحدة يدويا.

ممكن زيادة الكثافة ولكن يجب تقييم حالتك أولا.

Cosmetica Hair Clinic
08-29-2012, 11:47 PM
اتمني منك يا دكتور شادي تجبلنا صور جديده لزراعات تمت بالمركز وياريت تكون منها صور لنجاح عملية الفارس العربي الي شارك بتجربته في المنتدي ، وفيه سؤال بعد اذن حضرتك ان عايز اعمل عملية زراعة خط المقدمة وعايزها بكثافة عاليه جدا هل ده ممكن؟؟؟ ، وهل فيه حاله ان الكثافة طلعت مش زي طموحاتي ينفع يتعمل عملية تكثيف اخري ولا العملية التانية هتبوظ الشعر المزروع في العملية الاولي ؟؟؟

سوف اقوم برفع صور جديدة في اقرب فرصة عندما تكون متاحة. أما بخصوص الفارس العربي فهو لم يأتي للمتابعة منذ وقت طويل, ممكن مراسلته مباشرة عبر المنتدى لأنه هو صاحب الحق في نشر صوره على حسب طلبه.
ممكن زراعة الخط الامامي بكثافة عالية وممكن ايضا زيادة الكثافة في نفس المنطقة بعد فترة بدون التأثير على الشعر المزروع مسبقا.

Cosmetica Hair Clinic
08-30-2012, 12:15 AM
تم ارسال رساله لكم على الخاص في المنتدى وكذلك على الايميل الخاص بكم
cosmetica.hair@gmail.com
من فتره طويله ولم احصل على رد وتم ارسال رساله اخرى اليوم
اتمنى الحصول على رد
شكرا

ما هو الايميل الخاص بك؟؟

البرقاوي الليبي
08-30-2012, 12:58 PM
السلام عليكم د.شادي وكل عام وأنت بخير , لقد وضعت صورة توضح وضعية الشعر المزروع عند خط المقدمة المراد تعديل اتجاه نموه ليكون مع اتجاه نمو الشعر الطبيعي( وهذا الرابط السابق موضح فيها حالتي بالتفصيل وفيها ردود بعض من اطباء المنتدى http://www.hairarab.com/vb/showthread.php?t=4617 ).

وهذه هي الصورة
http://www.hairarab.com/up/uploads/images/www.hairarab.coma84af86d1a.jpg
أرجو الرد وايضاح الصورة لي بارك الله فيك وجزاك كل خير

desertroad
09-02-2012, 12:51 PM
السلام عليكم يا دكتور شادي ، حضرتك قولت انكم بتستخدموا ادوات دقيقة في الاقتطاف بتخلي عدد محدود من شعر البوصيلة هو اللي يقتطف علشان تحلوا مشكلة الندبات البيضاء ولكن مش ده برده يا دكتور بيأثر علي كمية الشعر المزروع لان البوصيلة تقريباً بتساوي شعره واحده ؟؟؟ تاني حاجه هل ينفع لما ازور المركز اشوف صور لنتيجة عملية الفارس العربي لانه مش متواصل معانا في المنتدي خالص؟؟؟تالت حاجه حضرتك تعلم ان فيه جمعية عالمية لزراعة الشعر وفيه منها بعض الدكاترة المصريين المحدودين اعضاء فيها فهل ان شاء الله فيه اخبار قريبة عن دخول ستاف المركز عندكم كأعضاء في الجمعية؟؟؟وشكرا

Cosmetica Hair Clinic
09-04-2012, 05:35 AM
السلام عليكم د.شادي وكل عام وأنت بخير , لقد وضعت صورة توضح وضعية الشعر المزروع عند خط المقدمة المراد تعديل اتجاه نموه ليكون مع اتجاه نمو الشعر الطبيعي( وهذا الرابط السابق موضح فيها حالتي بالتفصيل وفيها ردود بعض من اطباء المنتدى http://www.hairarab.com/vb/showthread.php?t=4617 ).

وهذه هي الصورة
http://www.hairarab.com/up/uploads/images/www.hairarab.coma84af86d1a.jpg
أرجو الرد وايضاح الصورة لي بارك الله فيك وجزاك كل خير

ممكن تعديل اتجاه الشعر المزروع, ولكن اتجاه الشعر غير واضح في هذه الصورة إن كان صحيح أو غير صحيح.

Cosmetica Hair Clinic
09-04-2012, 05:43 AM
السلام عليكم يا دكتور شادي ، حضرتك قولت انكم بتستخدموا ادوات دقيقة في الاقتطاف بتخلي عدد محدود من شعر البوصيلة هو اللي يقتطف علشان تحلوا مشكلة الندبات البيضاء ولكن مش ده برده يا دكتور بيأثر علي كمية الشعر المزروع لان البوصيلة تقريباً بتساوي شعره واحده ؟؟؟ تاني حاجه هل ينفع لما ازور المركز اشوف صور لنتيجة عملية الفارس العربي لانه مش متواصل معانا في المنتدي خالص؟؟؟تالت حاجه حضرتك تعلم ان فيه جمعية عالمية لزراعة الشعر وفيه منها بعض الدكاترة المصريين المحدودين اعضاء فيها فهل ان شاء الله فيه اخبار قريبة عن دخول ستاف المركز عندكم كأعضاء في الجمعية؟؟؟وشكرا

أنا لم اقل أننا نقتطف عدد محدود من شعر البصيلة ولكني قلت أنه يتبقي منها جزء لم يقتطف وهذا لا يؤثر على كثافة الشعر المزروع. وكل المراكز المحترفة في العالم تستخدم ادوات قطرها 0.8 مم أو أقل.

أنا ليس لدي صور للفارس العربي بعد اكتمال نمو الشعر لأنه لم يحضر للمتابعات.

أنا اقوم حاليا بأعمل عضوية في الجمعية العالمية لزراعة الشعر وسيتم نشرها قريبا على موقعهم الرسمي.

محمد بندق
09-12-2012, 01:39 AM
ياريت نشوف صور حديثه لناس قامو بالزراعه فى المركز

dods
09-12-2012, 02:52 AM
السلام عليكم يا دكتور هل ممكن زرع المنطقة الجانبية اى اعلى السالف؟

midoo
09-13-2012, 07:06 PM
حضرتك يا دكتور ممكن تتصل بالفارس العربى وتبلغة ان اعضاء المنتدى فى انتظار نتائج العملية بتاعتة حتى ياخدة القرار

كشبو
09-14-2012, 02:35 PM
الاولاً : الشكر كل الشـــــكر لك د شـــــادي على طولة البال والصبر على الرددود
وعلى المعلومات القيمة التى تتحفنا بها 0000 متعك الله بالصحة

ومن لايشكر الناس لا يشكر الله

لدي صور اريد ان اطلعك عليها هل يمكن التواصل معي
kban99@hotmail.com

desertroad
09-15-2012, 01:30 PM
بضم صوتي لصوت زملائي اللي سبقوني ان ياريت يا دكتور شادي تنزل صور لجراحات جديدة قام بها المركز وتتضل بالفارس العربي لاننا غلبنا علشان يتواصل معانا بدون فايدة وما نعرفش ايه سبب تحمسه في الاول لاظهار النتائج واختفاؤة فجأه!!!!! بالاضافة اننا نتمني من مشاركة اي حد من اخواننا اللي زرعوا في المركز لان مافيش غير تجربة الفارس العربي فقط ، في حين ان يوجد العديد والعديد من التجارب لمراكز تركيا (ترانسميد ، ماجيك هير ، شيفر ، دكتور تايفون) ومراكز المملكة السعودية (دكتور بسام ودكتور التركي) وغيرها م فنتمني اجابة طلبنا يا دكتور وشكرا

نور 366
09-18-2012, 05:27 AM
السلام عليكم
مشكور يادكتور انا بس كان عندى استفسار انا شعرى كان تقيل جدا وانا صغيره لكن بدأ حوالى من سن 14 سن يتساقط بشكل رهيب بدون سبب مهتمتش بموضوع التساقط ده خالص لغايه ما دلوقتى بقى خفيف جدا بالذت من قدام والجبهه كبرت كمان , تبعت عند دكتور من حوالى شهر او شهر ونص وماشيه على ادويه مستورده بس مش حاسه بنتيجه خالص وكل يوم نفسيتى بتسوء وده بيسبب وقع شعرى لان عمرى ماتخيلت ان شعرى يوصل للمرحله دى , فهل موضوع الزراعه ده مضمون وهل ممكن اخد شعر من مناطق من الجسم , وهل زراعه شعر فى الجبهه ده مضمون ومش بيوقع بعد كده ؟

Cosmetica Hair Clinic
09-18-2012, 08:30 PM
ياريت نشوف صور حديثه لناس قامو بالزراعه فى المركز

حضرتك يا دكتور ممكن تتصل بالفارس العربى وتبلغة ان اعضاء المنتدى فى انتظار نتائج العملية بتاعتة حتى ياخدة القرار

بضم صوتي لصوت زملائي اللي سبقوني ان ياريت يا دكتور شادي تنزل صور لجراحات جديدة قام بها المركز وتتضل بالفارس العربي لاننا غلبنا علشان يتواصل معانا بدون فايدة وما نعرفش ايه سبب تحمسه في الاول لاظهار النتائج واختفاؤة فجأه!!!!! بالاضافة اننا نتمني من مشاركة اي حد من اخواننا اللي زرعوا في المركز لان مافيش غير تجربة الفارس العربي فقط ، في حين ان يوجد العديد والعديد من التجارب لمراكز تركيا (ترانسميد ، ماجيك هير ، شيفر ، دكتور تايفون) ومراكز المملكة السعودية (دكتور بسام ودكتور التركي) وغيرها م فنتمني اجابة طلبنا يا دكتور وشكرا

سوف يتم نشر صور جديدة في اقرب وقت عندما تكون متاحة.

أما بخصوص الفارس العربي فقد كان من المفروض ان يأتي للمتابعة بعد رمضان ولكنه لم يأتي ولم يتصل, فأنا منتظر ان يحدد موعد أخر ولا يصح الاتصال به مرة أخرى, فربما لديه ظروف خاصة.

Cosmetica Hair Clinic
09-18-2012, 08:33 PM
الاولاً : الشكر كل الشـــــكر لك د شـــــادي على طولة البال والصبر على الرددود
وعلى المعلومات القيمة التى تتحفنا بها 0000 متعك الله بالصحة

ومن لايشكر الناس لا يشكر الله

لدي صور اريد ان اطلعك عليها هل يمكن التواصل معي
kban99@hotmail.com

يمكنك ارسال صورك على البريد الالكتروني
cosmetica.hair@gmail.com

ويمكنك ايضا زيارتنا لإجراء الكشف وهذا افضل وادق

Cosmetica Hair Clinic
09-18-2012, 08:40 PM
السلام عليكم يا دكتور هل ممكن زرع المنطقة الجانبية اى اعلى السالف؟

ممكن طبعا زراعتها, ولكن يجب اعادة رسم الخط الأمامي في مستوى منخفض لكي تكون متناسبة معه.

ويجب ان تكون هناك كثافة كافية لأن المنطقة الأمامية يجب زراعتها بكثافة أعلى كلما زرعنا الخط الامامي في مستوى منخفض.

Cosmetica Hair Clinic
09-18-2012, 08:45 PM
السلام عليكم
مشكور يادكتور انا بس كان عندى استفسار انا شعرى كان تقيل جدا وانا صغيره لكن بدأ حوالى من سن 14 سن يتساقط بشكل رهيب بدون سبب مهتمتش بموضوع التساقط ده خالص لغايه ما دلوقتى بقى خفيف جدا بالذت من قدام والجبهه كبرت كمان , تبعت عند دكتور من حوالى شهر او شهر ونص وماشيه على ادويه مستورده بس مش حاسه بنتيجه خالص وكل يوم نفسيتى بتسوء وده بيسبب وقع شعرى لان عمرى ماتخيلت ان شعرى يوصل للمرحله دى , فهل موضوع الزراعه ده مضمون وهل ممكن اخد شعر من مناطق من الجسم , وهل زراعه شعر فى الجبهه ده مضمون ومش بيوقع بعد كده ؟

يجب أولا معرفة سبب التساقط, هل بسبب هرموني أو بسبب أخر, وتحديد العلاج المناسب.

لا تستعجلي في نتائج العلاج لأن الشعر يحتاج 3 شهور على الاقل لكي تظهر نتائج العلاج.

أما بخصوص زراعة الشعر فيجب الكشف عليكي اولا لمعرفة السبب وإمكانية زراعة الشعر من عدمها.

ahmed378
09-19-2012, 12:01 PM
دكتور شادى اشكرك جدااا على مجهودك الكبير وطولت بالك معانا لكن اعذرنا احنا كلنا مبسوطين بوجود مركزكم فى مصر ويمثل لنا امل كبير ...سؤالى بعد لما شفت صورة الزراعة بعد سنه ...الكثافة تعتبر جيدة لكن بالنسبة لطول الشعر هل من الممكن ان يطول الشعر زى الشعر الطبيعى قبل الصلع؟؟ وسمعت انه ممكن يستخدم شعر صناعى ايطالى يكون شكله زى الطبيعى فهل حضرتكم ممكن تستخدموه لزيادة الكثافة مع الشعر المزروع ؟؟ شكرا

Cosmetica Hair Clinic
09-20-2012, 08:56 PM
دكتور شادى اشكرك جدااا على مجهودك الكبير وطولت بالك معانا لكن اعذرنا احنا كلنا مبسوطين بوجود مركزكم فى مصر ويمثل لنا امل كبير ...سؤالى بعد لما شفت صورة الزراعة بعد سنه ...الكثافة تعتبر جيدة لكن بالنسبة لطول الشعر هل من الممكن ان يطول الشعر زى الشعر الطبيعى قبل الصلع؟؟ وسمعت انه ممكن يستخدم شعر صناعى ايطالى يكون شكله زى الطبيعى فهل حضرتكم ممكن تستخدموه لزيادة الكثافة مع الشعر المزروع ؟؟ شكرا

الشعر المزروع يطول مثل الشعر الطبيعي لأنه يحتفظ بنفس خصائص الشعر الموجود في المنطقة المانحة.

نحن لا نقوم بزراعة الشعر الصناعي نهائيا, لانه يتسبب في مشاكل عديدة مثل الإلتهابات المستمرة وتليف فروة الرأس.
لقد تم منع استخدامه دوليا ولكن للأسف مازال يستخدمه بعض الأطباء في الدول العربية وبعضهم اطباء معروفون.

البرقاوي الليبي
09-21-2012, 09:20 PM
د.فادي لقد تم ارسال رساله اكثر من مرا على اميلكم cosmetica.hair@gmail.com ولم يأتني الرد منكم وهذا اميليmeme_ali,اتمنى الرد منكم وشكرا على كرمكم

خالد 2009
09-22-2012, 07:58 PM
ما هو الايميل الخاص بك؟؟

iهذا الايميل fahad200000019@yahoo.com

El Kosovali
09-25-2012, 05:56 PM
كم تبلغ تكلفة عملية زرع الشعر و ذلك اذا تعلق الامر بأول 4 صفوف من الجزء الامامي

عند مقدمة الرأس

؟؟؟؟؟

و هل من الممكن اقتطاف المنطقة المانحة من شعر الابط

؟؟؟؟؟

amrsalama
09-29-2012, 05:42 PM
جزاكم الله خير

desertroad
10-03-2012, 01:15 PM
هو ايه سبب يا دكتور عدم توفر صور للزراعات الحديثة اللي قام بها المركز بالرغم من طلب اكتر من عضو للصور دي من فترة طويلة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Cosmetica Hair Clinic
10-05-2012, 03:46 PM
كم تبلغ تكلفة عملية زرع الشعر و ذلك اذا تعلق الامر بأول 4 صفوف من الجزء الامامي

عند مقدمة الرأس

؟؟؟؟؟

و هل من الممكن اقتطاف المنطقة المانحة من شعر الابط

؟؟؟؟؟

التكلفة 5000 جنيه تقريبا لزراعة هذه المنطقة.

ممكن الاقتطف من شعر الابط ولكن لا تصلح لزراعة خط المقدمة.

Cosmetica Hair Clinic
10-05-2012, 03:52 PM
هو ايه سبب يا دكتور عدم توفر صور للزراعات الحديثة اللي قام بها المركز بالرغم من طلب اكتر من عضو للصور دي من فترة طويلة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عرض صور لنتائج المركز الغرض منها اعطاء صورة عن طريقة الزراعة والنتائج المتوقعة, وليس الغرض عمل البوم صور لكل الحالات التي تم زرعتها لدينا.

وانا أرى ان الصور المعروضة تكفي الغرض وممكن التحديث على فترات متباعدة لأن اغلب الحالات لا تأتي بعد سنة من الزراعة للمتابعة.

Cosmetica Hair Clinic
10-05-2012, 03:52 PM
جزاكم الله خير

شكرا

البرقاوي الليبي
10-05-2012, 05:24 PM
د. شادي ماهو أقل قطر للأدوات التي تستخدمونها للأقتطاف البصيلات في مركزكم؟ وشكرا لك على وسعة بال حضرتك

Cosmetica Hair Clinic
10-07-2012, 12:05 AM
د. شادي ماهو أقل قطر للأدوات التي تستخدمونها للأقتطاف البصيلات في مركزكم؟ وشكرا لك على وسعة بال حضرتك

نستخدم 0.8 مم وفي بعض الحالات نستخدم 0.75 مم

sm7_h
10-07-2012, 03:45 PM
دكتور شادي بعد ازنك

انا ناوي ان شاء الله اعمل عملية فى مركزكم الموقر

بس للاسف مفيش صور لعمليات عندكم كتير

ياريت حضرتك تضيف بعض الصور للعميلات قبل وبعد مع التكلفة

لان انا بعتبر مركزكم املنا الوحيد فى الزرعة فى مصر

desertroad
10-07-2012, 05:01 PM
عرض صور لنتائج المركز الغرض منها اعطاء صورة عن طريقة الزراعة والنتائج المتوقعة, وليس الغرض عمل البوم صور لكل الحالات التي تم زرعتها لدينا.

وانا أرى ان الصور المعروضة تكفي الغرض وممكن التحديث على فترات متباعدة لأن اغلب الحالات لا تأتي بعد سنة من الزراعة للمتابعة.

بختلف معاك يا دكتور الصور بتبين نتائج المركز وافضل دعايه وتعريف ليه وده اللي بتعمله كل مراكز زراعة الشعر كدعايه ليها ، وبالاضافة لمشكله قلة صور زراعات المركز مافيش كمان تجارب بالمنتدي عن زراعات تمت بالمركز ، وآمل من حضرتك انك تساعدنا نتعرف علي نتائج المركز من خلال صور الزراعات ، وبيان عدد حالات الزراعة اللي تمت بالمركز لان فعلا الواحد نفسه يعمل العملية دي في مصر وموضع الشكل ده موضوع مهم ومحتاج ان حضرتك تطمنا عليه من خلال تجارب حديثة كتير تمت بالمركز وشكرا

waelatia
10-10-2012, 06:54 PM
السلام عليكم د شادي
أنا أرسلت اليك e-mail مرفق به بعض الصور عن حالتي أرجو الرد من فضلك للحجز
وشكرا

waelatia
10-11-2012, 05:23 PM
أرجو الرد من د شادي سريعا للرد علي حالتي

El Kosovali
10-15-2012, 03:55 PM
التكلفة 5000 جنيه تقريبا لزراعة هذه المنطقة.

ممكن الاقتطف من شعر الابط ولكن لا تصلح لزراعة خط المقدمة.

شكرا يا دكتور

بس ممكن اعرف ما هي المنطقة المانحة التي تعوض شعر الابط في هذه الحالة

؟؟؟؟

محمد مهدى
10-27-2012, 04:41 AM
الى حد الان لا يوجد مركز جيد فى مصر جميع المراكز دعايةباطلة بهدف جمع الاموال نتمنى ان يكون الامل فى مركزكم

محمد مهدى
10-27-2012, 04:44 AM
السوال يا دكتور هل تعطون ضمان فى حالةعدم نجاح العمليةمثل الكثير من المركزفى تركيا فى حالة عدم نمو الشعر اوالنتيجة السيئة

ابو وديع
10-28-2012, 12:49 AM
دكتور ا نني اعاني جدا من تساقط شعري مع العلم ان شعري ناعم وكثيف
نوعا ما ولكن بدا الشعر يتساقط ولوحظت انه بدأ يخف من الجانبين
فما الحل ؟؟ علما بان ولدي اصلع تماما، ذهبت لطبيب واعطاني فيتامين
زنك ولكن لاجدوى ؟
وعرضت عليه استخدم بخاخ الموندكسيل فرفض الطبيب ، ولكنني افكر في
استخدامه قبل ما يطيح كل شعري واصبح اصلعا تماما
وايضا افكر في علاج اخر اسمه اثمدين هير بلص
فماذا تنصحني بالنسبة لحالتي
وارجوك ان تساعدني

محمد مهدى
10-28-2012, 03:07 AM
اتمنى ان ترد على السوال هل من الممكن ان يصل مركزكمالى نفس الكثافةالتى يقوم مركزماجيك هير بزراعتها بمعنى اخر ان نحصل على تيجة مثل الاخ احمد 50 حيث قام بازراعة فى تركيا فى مركزماجيك هير اتمنى الرد

desertroad
10-28-2012, 03:21 PM
اتمني من غيبة دكتور شادي انه يرجعلنا ومعاه صور كتير كده لحالات زراعة ناجحة تمت بالمركز او يوضحلنا ايه سبب قلة التجارب بالمنتدي للزراعة بالمركز وكمان قلة الصور الخاصة بالزراعات اللي تمت بالمركز لان ده بجد اكتر حاججه هتشجعنا كلنا علي الزراعة بالمركز

Cosmetica Hair Clinic
11-03-2012, 10:30 PM
دكتور ا نني اعاني جدا من تساقط شعري مع العلم ان شعري ناعم وكثيف
نوعا ما ولكن بدا الشعر يتساقط ولوحظت انه بدأ يخف من الجانبين
فما الحل ؟؟ علما بان ولدي اصلع تماما، ذهبت لطبيب واعطاني فيتامين
زنك ولكن لاجدوى ؟
وعرضت عليه استخدم بخاخ الموندكسيل فرفض الطبيب ، ولكنني افكر في
استخدامه قبل ما يطيح كل شعري واصبح اصلعا تماما
وايضا افكر في علاج اخر اسمه اثمدين هير بلص
فماذا تنصحني بالنسبة لحالتي
وارجوك ان تساعدني

ارسل لي صورك لمعرفة حالة شعرك.

Cosmetica Hair Clinic
11-03-2012, 10:33 PM
اتمنى ان ترد على السوال هل من الممكن ان يصل مركزكمالى نفس الكثافةالتى يقوم مركزماجيك هير بزراعتها بمعنى اخر ان نحصل على تيجة مثل الاخ احمد 50 حيث قام بازراعة فى تركيا فى مركزماجيك هير اتمنى الرد

أنا لا أعرف نتيجة أحمد 50

ولكن بصفة عامة ممكن الزراعة بكثافة عالية بشرط ان تكون المنطقة المنحة كافية لأخذ عدد كافي من البصيلات.

Hossam El-Maghraby
11-07-2012, 02:36 PM
السلام عليكم دكتور شادي
أولا مشكور جدا علي مجهودك مع الأعضاء و السائلين، و يجازيك الله عليه خيرا بأذنه.
ثانيا لقد أرسلت لسيادتكم إيميل علي بريدكم cosmetica.hair@gmail.comيتضمن شرح لحالتي مع صور منذ أيام و لم يصلني الرد لوقتنا هذا. فأرجو أن تأخذه في الإعتبار وشكرا.

Cosmetica Hair Clinic
11-09-2012, 11:47 PM
السلام عليكم دكتور شادي
أولا مشكور جدا علي مجهودك مع الأعضاء و السائلين، و يجازيك الله عليه خيرا بأذنه.
ثانيا لقد أرسلت لسيادتكم إيميل علي بريدكم cosmetica.hair@gmail.comيتضمن شرح لحالتي مع صور منذ أيام و لم يصلني الرد لوقتنا هذا. فأرجو أن تأخذه في الإعتبار وشكرا.

تم الرد على الايميل

desertroad
11-10-2012, 02:08 AM
هو يادكتور شادي كام عملية زراعة قام بها مركزكم؟؟؟ وايه سبب ان مافيش صور للزراعات دي ؟؟؟؟وهل ممكن تزراعوا بكثافة لمقدمة الشعر زي عملية الزراعة اللي قام بيها سامي الجابر لاعب الكره السعودي المشهور لاني لاحظت ان حتي الصور اللي معروضة في بداية الصفحة الخاصة بالمركز كثافة الشعر المزروع فيها مش كبيرة؟؟؟؟

Cosmetica Hair Clinic
11-10-2012, 02:20 AM
هو يادكتور شادي كام عملية زراعة قام بها مركزكم؟؟؟ وايه سبب ان مافيش صور للزراعات دي ؟؟؟؟وهل ممكن تزراعوا بكثافة لمقدمة الشعر زي عملية الزراعة اللي قام بيها سامي الجابر لاعب الكره السعودي المشهور لاني لاحظت ان حتي الصور اللي معروضة في بداية الصفحة الخاصة بالمركز كثافة الشعر المزروع فيها مش كبيرة؟؟؟؟

اخي العزيز, مركزنا يعمل منذ 5 سنوات في القاهرة ولدينا حالات زراعة كثيرا جدا, وكما قلت لك اكثر من مرة أننا لا نعرض صور على الإنترنت إلى بموافقة المريض, وللعلم أيضا ان 90% من الحالات لا تأتي للمتابعة بعد سنة من الزراعة.

لذلك الصور المعروضة للنتيجة النهائية ليست كتيرة.

فبرجاء عدم تكرار نفس الطلبات والأسئلة, وسنرفع صور جديدة عندما تكون متاحة. مع العلم ان الصور المرفوعة كافية لتعطي فكرة عن اسلوب الزراعة والنتائج المتوقعة.

شكرا

desertroad
11-10-2012, 02:22 PM
[QUOTE=Cosmetica Hair Clinic;42219]اخي العزيز, مركزنا يعمل منذ 5 سنوات في القاهرة ولدينا حالات زراعة كثيرا جدا, وكما قلت لك اكثر من مرة أننا لا نعرض صور على الإنترنت إلى بموافقة المريض, وللعلم أيضا ان 90% من الحالات لا تأتي للمتابعة بعد سنة من الزراعة.

فبرجاء عدم تكرار نفس الطلبات والأسئلة, وسنرفع صور جديدة عندما تكون متاحة. مع العلم ان الصور المرفوعة كافية لتعطي فكرة عن اسلوب الزراعة والنتائج المتوقعة.

شكرا[/QUOTE
الحقيقة انا فعلا طلبت من حضرتك طلبات كتيرة وكلها حضرتك ما حققتهاش وهي :-
[طلبت صور لزراعات علشان نطمن علي نتائج المركز زي ما كل المراكز بتعمل انما حضرتك قولتلي مش متاح بالرغم اننا علي المنتدي شوفنا مية صورة لنتائج كل مركز.
طلبت من حضرتك ضمانات للعملية في حالة لا قدر الله الفشل انكم تعملوا عملية تانيه علي نفقة المركز شان كل المراكز برده اللي شوفناها في المنتدي وحضرتك برده رفضت.
طلبنا نشوف اي تجارب في المنتدي للمركز عندكم مافيش ولا تجربة باستثناء الفارس العربي اللي قال هنزل صوري كمان 3 شهور واختفي.
فياريت يا دكتور تقولي ايه الطلب اللي انا طلبته مش مقبول لمريض في عملية تجميل من النوع ده انه يعرفه ومعلش انا اسف علي ازعاحك بس شايف انكم مختلفين عن كل المراكز في التعامل مع المرضي وشكرا

Cosmetica Hair Clinic
11-11-2012, 05:50 AM
[QUOTE=Cosmetica Hair Clinic;42219]اخي العزيز, مركزنا يعمل منذ 5 سنوات في القاهرة ولدينا حالات زراعة كثيرا جدا, وكما قلت لك اكثر من مرة أننا لا نعرض صور على الإنترنت إلى بموافقة المريض, وللعلم أيضا ان 90% من الحالات لا تأتي للمتابعة بعد سنة من الزراعة.

شكرا[/QUOTE
الحقيقة انا فعلا طلبت من حضرتك طلبات كتيرة وكلها حضرتك ما حققتهاش وهي :-
[طلبت صور لزراعات علشان نطمن علي نتائج المركز زي ما كل المراكز بتعمل انما حضرتك قولتلي مش متاح بالرغم اننا علي المنتدي شوفنا مية صورة لنتائج كل مركز.
طلبت من حضرتك ضمانات للعملية في حالة لا قدر الله الفشل انكم تعملوا عملية تانيه علي نفقة المركز شان كل المراكز برده اللي شوفناها في المنتدي وحضرتك برده رفضت.
طلبنا نشوف اي تجارب في المنتدي للمركز عندكم مافيش ولا تجربة باستثناء الفارس العربي اللي قال هنزل صوري كمان 3 شهور واختفي.
فياريت يا دكتور تقولي ايه الطلب اللي انا طلبته مش مقبول لمريض في عملية تجميل من النوع ده انه يعرفه ومعلش انا اسف علي ازعاحك بس شايف انكم مختلفين عن كل المراكز في التعامل مع المرضي وشكرا

أنا أعتذر لحضرتك لو لم نحقق لك طلباتك.
وعلى العموم أنا اتشرفت بالحديث معك, وبطلب منك زيارتنا في أي وقت ان امكن, فربما تجد بعض الاجابات على طلباتك.
شكرا

أحمد 123
11-18-2012, 07:12 AM
السلام عليكم
ما هو سعر تكلفة زراعة الشعر للمنطقة الامامية حيث يوجد جزء بة شعر خفيف جدا وجزء لا يوجد بة شعر وهل يمكن اخذ الشعر من الذراعيين لاني بة شعر كثيف بدل من الراس

Cosmetica Hair Clinic
11-21-2012, 03:34 AM
السلام عليكم
ما هو سعر تكلفة زراعة الشعر للمنطقة الامامية حيث يوجد جزء بة شعر خفيف جدا وجزء لا يوجد بة شعر وهل يمكن اخذ الشعر من الذراعيين لاني بة شعر كثيف بدل من الراس

من الافضل ان ترسل لي صورك لكي اقيم حالتك واعطيك التكلفة التقريبية.

أنا لا أفضل زراعة شعر الجسم في المنطقة الأمامية من الرأس.

ابو وديع
11-24-2012, 12:08 AM
كيف اقوم بارسال صور لشعري دكتور شادي
هل ارفعهم على الموقع ام على ايميلك الخاص
وزودني بايميلك الخاص ان امكن لك ذلك
وشكرا جزيل لك

Cosmetica Hair Clinic
11-25-2012, 10:04 PM
كيف اقوم بارسال صور لشعري دكتور شادي
هل ارفعهم على الموقع ام على ايميلك الخاص
وزودني بايميلك الخاص ان امكن لك ذلك
وشكرا جزيل لك

cosmetica.hair@gmail.com

reema
12-01-2012, 04:35 AM
دكتور شادي السلام عليكم
انا انسه عندي 28 شعري بيوقع من 8 سنين خلال الفترة دي انا ماسبتش دكتور ولا علاج الا واخدتو بس من دون فايدة..... انا اعتقد انو وراثي لان ماما وخالتي وابن خالتي وبنت خالتي شعرهم خفيف وماما الصلع باين اوووي ...انا خايفة اوصل للمرحلة دي ... انا ناو بعمل جلسات ميزوثيرابي ... ومونكسيديل مع ريفايفوجن ......ياريت تفيدني هو لازم ازرع ولا اكمل ميزو ؟؟؟؟؟ ولو هازرع هاحتاج اد ايه 1000 ولا 2000 ولا كام وشكراااا

انا بعتلك الصور على الاميل عشان مش عارفة ارفعهم هنا...

Cosmetica Hair Clinic
12-03-2012, 05:40 PM
دكتور شادي السلام عليكم
انا انسه عندي 28 شعري بيوقع من 8 سنين خلال الفترة دي انا ماسبتش دكتور ولا علاج الا واخدتو بس من دون فايدة..... انا اعتقد انو وراثي لان ماما وخالتي وابن خالتي وبنت خالتي شعرهم خفيف وماما الصلع باين اوووي ...انا خايفة اوصل للمرحلة دي ... انا ناو بعمل جلسات ميزوثيرابي ... ومونكسيديل مع ريفايفوجن ......ياريت تفيدني هو لازم ازرع ولا اكمل ميزو ؟؟؟؟؟ ولو هازرع هاحتاج اد ايه 1000 ولا 2000 ولا كام وشكراااا

انا بعتلك الصور على الاميل عشان مش عارفة ارفعهم هنا...

تم الرد على الايميل

Alpacino
12-19-2012, 02:14 AM
أنا عندي كذا سؤال ...

طبعاً بعد العملية بيكون شكل المنطقة المزروعه غريب ، والمفروض الواحد يلبس كاب أو أي غطاء رأس ، إيه المدة ما بين العملية وبين السماح للشخص بلبس كاب بحيث لا يؤثر على نتيجة العملية ؟

** أجازة نصف العام تبدأ من 26 /1 اللي هتستمر 13 يوم تقريباً . هل ممكن أجري العملية في الفترة ديه بحيث أدخل الدراسة في التيرم التاني بدون مشاكل ؟ ، لإني أنا كنت مخطط لكده وبعت أكتر من إيميل بالصور والله عشان أرتب وأشوف إزاي ده يحصل لكن للأسف مفيش أي رد ؟

Cosmetica Hair Clinic
12-22-2012, 12:07 AM
أنا عندي كذا سؤال ...

طبعاً بعد العملية بيكون شكل المنطقة المزروعه غريب ، والمفروض الواحد يلبس كاب أو أي غطاء رأس ، إيه المدة ما بين العملية وبين السماح للشخص بلبس كاب بحيث لا يؤثر على نتيجة العملية ؟

** أجازة نصف العام تبدأ من 26 /1 اللي هتستمر 13 يوم تقريباً . هل ممكن أجري العملية في الفترة ديه بحيث أدخل الدراسة في التيرم التاني بدون مشاكل ؟ ، لإني أنا كنت مخطط لكده وبعت أكتر من إيميل بالصور والله عشان أرتب وأشوف إزاي ده يحصل لكن للأسف مفيش أي رد ؟

أنا افضل لبس الكاب بعد ثلاثة أيام.

ممكن الاتصال بالعيادة هاتفيا وتحديد موعد.

mohamed_77
12-24-2012, 11:43 PM
السلام عليكم
اشكرك على الواصل الفعال مع اعضاء المنتدي

اولا : انا عملت عملية منذ عامين فى مصر بطريقة الشريحه وبعد عام كانت النتائج مرضيه جدا بالنسبه لي ولكن بعد عام ونصف بدا الشعر فى السقوط مره اخري من منطقة وسط وخلف الرأس وقد ظهرت فروة الراس الخاليه من الشعر فى هذه المنطقه مره اخرى ... علما باني توقفت عن استخدام المينوكسيديل ولا اعرف هل الشعر الذي يسقط بكثافه وبشكل يومي هو الشعر الذي تم زراعته ام الشعر الذي نما من خلال المينوكسديل وان كنت اعتقد انه الشعر الذي تم زراعته لان الشعر الذي نما من خلال المينوكسديل والبروبيشيا لم يكن بالكثافه ولا بالكثره التي يتساقط بها الان

ثانيا : انوي ان شاء الله عمل جلسة عندكم لتكثيف الشعر خلال الفتره المقبله ولكن اعاني من قلة الشعر فى المنطقه المناحه خصوصا بعد عملية الشريحة التي اجريتها منذ عامين ... وسؤالي هو هل يمكن اخذ الحويصلات من المنطقه الجانبيه للرأس (اعلى الاذن) ... اشكرك

reema
12-25-2012, 11:00 PM
دكتور كنت عايزة اسالك عن علاجين واحد اسمو biostim والتاني vitastim
؟؟؟؟

ايه رايك فيهم وفين ممكن تلاقيهم ؟؟؟؟

Cosmetica Hair Clinic
12-27-2012, 10:38 PM
دكتور كنت عايزة اسالك عن علاجين واحد اسمو biostim والتاني vitastim
؟؟؟؟

ايه رايك فيهم وفين ممكن تلاقيهم ؟؟؟؟

هذه العلاجات غير مثبت فاعليتها علميا.

وانا لا استخدمها.

Cosmetica Hair Clinic
12-27-2012, 10:48 PM
السلام عليكم
اشكرك على الواصل الفعال مع اعضاء المنتدي

اولا : انا عملت عملية منذ عامين فى مصر بطريقة الشريحه وبعد عام كانت النتائج مرضيه جدا بالنسبه لي ولكن بعد عام ونصف بدا الشعر فى السقوط مره اخري من منطقة وسط وخلف الرأس وقد ظهرت فروة الراس الخاليه من الشعر فى هذه المنطقه مره اخرى ... علما باني توقفت عن استخدام المينوكسيديل ولا اعرف هل الشعر الذي يسقط بكثافه وبشكل يومي هو الشعر الذي تم زراعته ام الشعر الذي نما من خلال المينوكسديل وان كنت اعتقد انه الشعر الذي تم زراعته لان الشعر الذي نما من خلال المينوكسديل والبروبيشيا لم يكن بالكثافه ولا بالكثره التي يتساقط بها الان

ثانيا : انوي ان شاء الله عمل جلسة عندكم لتكثيف الشعر خلال الفتره المقبله ولكن اعاني من قلة الشعر فى المنطقه المناحه خصوصا بعد عملية الشريحة التي اجريتها منذ عامين ... وسؤالي هو هل يمكن اخذ الحويصلات من المنطقه الجانبيه للرأس (اعلى الاذن) ... اشكرك

الشعر الذي يتم زراعته لا يتساقط الا إذا تساقط الشعر من المنطقة المانحة وهذايحدث في حالات الصلع الوراثي المتقدمة.
ولكن إذا كان الشعر في المنطقة المانحة لم يصاب بالصلع , فغالبا الشعر الذي تساقط لم يكن مزروع وكان يعتمد في نموه على المينوكسيديل.

ممكن طبعا اقتطاف الشعر من جانب الرأس, ولكن عادة كثافة هذه المنطقة تكون اقل من مؤخرة الرأس.
انا افضل ان اقيم الحالة بنفسي خصوصا في الحالات التي اجرت زراعة بالشريحة.

كشبو
01-02-2013, 10:29 PM
د شادى جزاك الله عنا كل خير -- صبرت علينا وطولت بالك -- نشكرك كثير -- ومن لا يشكر الناس لا يشكر الله

د 0 انا عندى سؤال لى ولجميع أعضاء المنتدى :- هل لازم استعمال ادوية بعد العملية -- وهل تفضل انت شخصيا استعمال الادوية -- واي نوع بالتحديد من الادوية ( ذكر اسم الدواء ) --- فقد تداخلت لدينا الامور --- وكل واحد يمدح نوع معين من الادوية والشامبوهات --- والبعض يرفض اي استعمال كيمائ

ارجوا ان نجد لديك اجابة واضحة وشاملة لكل الحالات 0000 ودمت لنا

Tlc7676
01-03-2013, 12:13 PM
دكتور شادي

السلام عليكم
حاولت مراسلتكم على البريد الإلكتروني الخاص بالعيادة ولكن لا يوجد رد ؛ هل ممكن ترسل لي أرقام التواصل معكم حيث أنني قررت أعمل العملية معكم

Cosmetica Hair Clinic
01-06-2013, 03:55 AM
د شادى جزاك الله عنا كل خير -- صبرت علينا وطولت بالك -- نشكرك كثير -- ومن لا يشكر الناس لا يشكر الله

د 0 انا عندى سؤال لى ولجميع أعضاء المنتدى :- هل لازم استعمال ادوية بعد العملية -- وهل تفضل انت شخصيا استعمال الادوية -- واي نوع بالتحديد من الادوية ( ذكر اسم الدواء ) --- فقد تداخلت لدينا الامور --- وكل واحد يمدح نوع معين من الادوية والشامبوهات --- والبعض يرفض اي استعمال كيمائ

ارجوا ان نجد لديك اجابة واضحة وشاملة لكل الحالات 0000 ودمت لنا

أنا انصح بإستخدام المينوكسيديل بعد العملية إذا كان هناك شعر معرض للإصابة بالصلع الوراثي.

لأن الغرض يكون علاج الصلع وليس الزراعة فحسب.

فما قيمة زراعة عندما يتساقط الشعر من مناطق اخرى في الرأس بعد فترة قصيرة من الزراعة.

الهدف هو زيادة كثافة الشعر بالزراعة والمحافظة على الشعر الموجود اصلا بالعلاجات.

Cosmetica Hair Clinic
01-06-2013, 04:02 AM
دكتور شادي

السلام عليكم
حاولت مراسلتكم على البريد الإلكتروني الخاص بالعيادة ولكن لا يوجد رد ؛ هل ممكن ترسل لي أرقام التواصل معكم حيث أنني قررت أعمل العملية معكم

يمكنك الاتصال بنا وحجز موعد للكشف

201000406824+

صلعه ونص
01-09-2013, 05:25 PM
السلام عليكم
عندي استفسار
هل يوجد آثار جانبيه لاقتطاف الشيب بقصد التخلص منه؟
وشكرا ع سعة صدرك وتجاوبك

Cosmetica Hair Clinic
01-09-2013, 08:34 PM
السلام عليكم
عندي استفسار
هل يوجد آثار جانبيه لاقتطاف الشيب بقصد التخلص منه؟
وشكرا ع سعة صدرك وتجاوبك

سيتسبب ذلك في تقليل كثافة الشعر.

مع العلم انه لا يوجد علاج للشيب, وهي عملية مستمرة.

فاقتطاف الشعر الابيض ليس عملي لانك سوف تقوم بها كل فترة.

Alpacino
01-10-2013, 09:24 AM
دلوقت يا دكتور أنا قررت أعمل العملية ديه ، لكن والدي ووالدتي مشكلتهم الوحيدة إنهم خايفين إن يكون فيه مضاعفات للعملية ديه ـــ

فبسأل حضرتك سؤال ... هل لو عملت العملية ديه أثناء الدراسة هيبقى فيه مضاعفات تعطلني عن شغلي أكتر من اسبوع مثلاً ؟ ولا العملية ديه لازم أعملها وأقعد في البيت شهر كامل ؟

عشان بيقولولي إن وشك هينتفخ وممكن يقعد كده كتير وده ممكن يعطلك .... فرأي حضرتك إيه

عمرو ياقوت
01-10-2013, 07:21 PM
معظم دكاترة التجميل في مصر ليسوا متخصصين مثل عادل حسنى بالاسكندريه تخصص انف و اذن فنرجو عرض الشهادات العلميه لديكم

Cosmetica Hair Clinic
01-12-2013, 02:03 AM
معظم دكاترة التجميل في مصر ليسوا متخصصين مثل عادل حسنى بالاسكندريه تخصص انف و اذن فنرجو عرض الشهادات العلميه لديكم

برجاء عدم الجمع.

ممكن تتصل بنا تليفونيا وسنعطيك كل المعلومات المطلوبة.

شكرا

Cosmetica Hair Clinic
01-12-2013, 02:07 AM
دلوقت يا دكتور أنا قررت أعمل العملية ديه ، لكن والدي ووالدتي مشكلتهم الوحيدة إنهم خايفين إن يكون فيه مضاعفات للعملية ديه ـــ

فبسأل حضرتك سؤال ... هل لو عملت العملية ديه أثناء الدراسة هيبقى فيه مضاعفات تعطلني عن شغلي أكتر من اسبوع مثلاً ؟ ولا العملية ديه لازم أعملها وأقعد في البيت شهر كامل ؟

عشان بيقولولي إن وشك هينتفخ وممكن يقعد كده كتير وده ممكن يعطلك .... فرأي حضرتك إيه

اسبوع واحد يكفي.

وممكن لبس الكاب أثناء الخروج بعد ثلاثة أيام فقط.

Andres Aimar
01-12-2013, 05:47 AM
د.شادي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا ارسلت رسالة عالخاص ولم يتم الرد علي, أرجو منك ارسال ايميلك لكي يتسنى لي إرسال صورتي وتقييم الحالة,شاكر ومقدر جهودك.

Cosmetica Hair Clinic
01-12-2013, 06:21 AM
د.شادي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا ارسلت رسالة عالخاص ولم يتم الرد علي, أرجو منك ارسال ايميلك لكي يتسنى لي إرسال صورتي وتقييم الحالة,شاكر ومقدر جهودك.

cosmetica.hair@gmail.com

Andres Aimar
01-15-2013, 03:14 AM
د.شادي السلام عليكم

أنا ارسلت الصور من ثلاثة أيام ومستني ردكم,شاكر ومقدر .

DIGGAM
01-15-2013, 06:31 PM
دكتور شادي انا عارف ان كثرة تكرار الاسئلة في نفس الموضوع يصيب احيانا بالملل
اعذرني و اسمح ليا
اسال حضرتك
لو عندي رغبة بزرع شعر ب تقنية fue

اذا حبيت اعمل كشف الاسبوع القادم ونقرر مدى عدد البصيلات المطلوبة و تكلفة العملية ثم نقوم بها بعد مدة
لاني الصراحة متردد اولا و بناء على الكشف هحسم امري

ثانيا انا متواجد خارج مصر و هاجي يومين فقط لمصر للكشف و العودة مرة اخرى على ان لو قررنا المضي قدما نعملها خلال زيارة تالية لمصر اكون رتبت اموري على اجازة اطول مدة
انا مصري لاكن متواجد بالخارج

في انتظار رد حضرتك و تمنياتي لك بالتوفيق

DIGGAM
01-15-2013, 07:00 PM
اعذرني و اسمح ليا
اسال حضرتك

اذا حبيت اعمل كشف الاسبوع القادم ونقرر مدى عدد البصيلات المطلوبة و تكلفة العملية ثم نقوم بها بعد مدة

ثانيا انا متواجد خارج مصر و هاجي يومين فقط لمصر للكشف و العودة مرة اخرى على ان لو قررنا المضي قدما نعملها خلال زيارة تالية لمصر اكون رتبت اموري على اجازة اطول مدة

El Kosovali
01-16-2013, 12:43 AM
كم عدد البصيلات التي يتم زرعها بحيث لا يزيد التكلفة عن 3000 جنيه

؟؟؟؟

Cosmetica Hair Clinic
01-19-2013, 03:35 AM
كم عدد البصيلات التي يتم زرعها بحيث لا يزيد التكلفة عن 3000 جنيه

؟؟؟؟

اصغر جلسة تكلفتها 6000 جنيه

Cosmetica Hair Clinic
01-19-2013, 03:37 AM
اعذرني و اسمح ليا
اسال حضرتك

يمكنك الاتصال بنا تليفونيا وحجز موعد للكشف في الموعد المناسب لظروف سفرك

سـامر
01-24-2013, 10:47 PM
مرحبا يا دكتور ما رأيك بالمراكز التي تدعي امكانية زراعة 3500 بصيلة او أكثر بجلسة واحدة ما هو مدى مصداقيتها وكيف نتأكد من العدد اثناء الزراعه وهل يوجد أهمية لحقن البلازما بعد الزراعه تحياتي

Cosmetica Hair Clinic
01-27-2013, 05:30 AM
مرحبا يا دكتور ما رأيك بالمراكز التي تدعي امكانية زراعة 3500 بصيلة او أكثر بجلسة واحدة ما هو مدى مصداقيتها وكيف نتأكد من العدد اثناء الزراعه وهل يوجد أهمية لحقن البلازما بعد الزراعه تحياتي

اهلا سامر, أنا لا احب التحدث عن المراكز والأطباء الأخرين.

توجد بعض الأبحاث عن فوائد حقن البلازما ولكنها لم تؤكد بعد.

نحن قمنا بحقنها في بعض الحالات وننتظر النتيجة.

El Kosovali
02-01-2013, 01:50 AM
اريد معرفة مواعيد العمل بالعيادة

و كذلك معرفة تكلفة الكشف

Cosmetica Hair Clinic
02-06-2013, 03:31 AM
اريد معرفة مواعيد العمل بالعيادة

و كذلك معرفة تكلفة الكشف

مواعيد العيادة من 6 إلى 9 مساء يوميا عدا الخميس والجمعة, والكشف بميعاد مسبق.

تكلفة الكشف 150 جنيه.

khaledzaher
02-08-2013, 07:08 PM
مرحبا دكتور شادي انا عندي صلع في منطقة وسط الراس ويوجد في مقدمة الراس شوية شعر هل يجب ازالة الشعر الي في مقدمة الراس اثناء عملية الزرع ولا هادا مش مهم وكم جلسة تحتاج العملية وكم تكلف؟ شكرا جزيلا لك

mxm2011
02-10-2013, 12:11 AM
دكتور شادى المغربى :

منذ 7 سنوات بدأ رجوع الشعر من الجوانب الرأس قليلا ..ثم بدأت الكثافه الشعر تقل على مراحل من المقدمه حتى قمه الرأس..كل تحاليلى سليمه ولايوجد تاريخ مرضى للصلع فى عائلتى ... فقط حاله نفسيه سيئه لأسباب خاصه..إستخدمت المينوكسيديل منذ البدايه.. وحقن بيوتن وببياتين ( عضل) أكثر من مرة..وحقن الميزوهير على فترات تقريبا 50 جلسه ( الكورى والفرنسى والإيطالى والأسبانى) ..
الآن عمرى 35 وأعتقد أنى فى آخر المرحله الثالثه للصلع..
وحاليا لاأستخدم إلا الروجين و أرسلت لإحضار المستحضر الفرنسى الجديد كعلاج بالخلايا الجذعيه dercos neogenic ..
هل هنالك أمل بإنبات الشعر فى حالتى ؟ أم لابد من الزراعه؟وماهو رأيكم بالأستمرار على حقن الميزوهير؟وهل تتوافر لديكم ؟ وماهى تكلفتها؟ وهل الشعر المزروع مستمر أم يسقط بعد فترة؟
مع خاااااااااالص شكرى لكم,,

محمد مهدى
02-16-2013, 01:00 PM
يادكتور احنا عايزين نشوف تجربة بجميع مراحلها بمعنى تحديث كل شهر للاسف الشخص اللى زرع عندكم وكان المفروض ان يبقى فية تحديث للاسف منعرفش ظروفة اية العملية نجحت او فشلت اكيد يادكتور انت معاك رقم تليفونة ممكن تخلية يعرض لنا النتايج خصوصا ان فات سنة او اكتر على العملية ياريت تعرض لنا تجربة تكون عندها نسبة الصلع عالية يعنى مرحلة خامسة او سادسة ويكون زارع من 4000 الى 5000 حويصلة حتى نقدر نبنى مدى امكانيات المركز لديكم ونستطيع ان نقيم مدى المصدقية التى يتمتع بها مركزكم والخبرة ولك جزيل الشكر

Cosmetica Hair Clinic
02-16-2013, 11:44 PM
يادكتور احنا عايزين نشوف تجربة بجميع مراحلها بمعنى تحديث كل شهر للاسف الشخص اللى زرع عندكم وكان المفروض ان يبقى فية تحديث للاسف منعرفش ظروفة اية العملية نجحت او فشلت اكيد يادكتور انت معاك رقم تليفونة ممكن تخلية يعرض لنا النتايج خصوصا ان فات سنة او اكتر على العملية ياريت تعرض لنا تجربة تكون عندها نسبة الصلع عالية يعنى مرحلة خامسة او سادسة ويكون زارع من 4000 الى 5000 حويصلة حتى نقدر نبنى مدى امكانيات المركز لديكم ونستطيع ان نقيم مدى المصدقية التى يتمتع بها مركزكم والخبرة ولك جزيل الشكر

أنا لا استطيع ان اطلب من أي شخص قام بالزراعة ان ينشر صوره أو يكتب موضوع بتحديث شهري.

ولكنني أستطيع ان اخذ موافقته لنشر صوره.

أنا لدي صورة له تم اخذها مؤخرا ولكن الشعر كان محلوق على درجة 1 أو 2, ولكن النتيجة واضحة.

Cosmetica Hair Clinic
02-16-2013, 11:47 PM
مرحبا دكتور شادي انا عندي صلع في منطقة وسط الراس ويوجد في مقدمة الراس شوية شعر هل يجب ازالة الشعر الي في مقدمة الراس اثناء عملية الزرع ولا هادا مش مهم وكم جلسة تحتاج العملية وكم تكلف؟ شكرا جزيلا لك

نقوم بحلاقة الشعر في المناطق التي يتم الزراعة فيها.

أما المناطق الأخرى ليس ضروري حلاقتها.

التكلفة تختلف على حسب عدد الجرافت التي يتم زراعتها, والتكلفة مكتوبة في الصفحة الأولى.

Cosmetica Hair Clinic
02-17-2013, 12:02 AM
دكتور شادى المغربى :

منذ 7 سنوات بدأ رجوع الشعر من الجوانب الرأس قليلا ..ثم بدأت الكثافه الشعر تقل على مراحل من المقدمه حتى قمه الرأس..كل تحاليلى سليمه ولايوجد تاريخ مرضى للصلع فى عائلتى ... فقط حاله نفسيه سيئه لأسباب خاصه..إستخدمت المينوكسيديل منذ البدايه.. وحقن بيوتن وببياتين ( عضل) أكثر من مرة..وحقن الميزوهير على فترات تقريبا 50 جلسه ( الكورى والفرنسى والإيطالى والأسبانى) ..
الآن عمرى 35 وأعتقد أنى فى آخر المرحله الثالثه للصلع..
وحاليا لاأستخدم إلا الروجين و أرسلت لإحضار المستحضر الفرنسى الجديد كعلاج بالخلايا الجذعيه dercos neogenic ..
هل هنالك أمل بإنبات الشعر فى حالتى ؟ أم لابد من الزراعه؟وماهو رأيكم بالأستمرار على حقن الميزوهير؟وهل تتوافر لديكم ؟ وماهى تكلفتها؟ وهل الشعر المزروع مستمر أم يسقط بعد فترة؟
مع خاااااااااالص شكرى لكم,,

العلاجات تحافظ على الشعر الموجود من التساقط او تبطيء علمية التساقط ولكنها لا تنبت الشعر في اغلب الحالات.

توجد لدينا الحقن ولكني لا انصح بحقن الميزوثرابي في حالات الصلع الوراثي عند الذكور .

الشعر المزروع لا يتساقط طالما الشعر في المنطقة المانحة لم يتساقط.

the phenom
02-19-2013, 03:33 AM
د شادى كم تكلفة زراعة حالى من 5000 الى 6000 جرافت
وما مصير الشعر الذى لم يسقط بعد

reema
02-19-2013, 07:55 AM
دكتور شادي السلام عليكم

حضرتك قولتلي قبل كدة ان طريقة الاقتطاف تفضل للرجال دون النساء
طب انا لو نويت اعمل الزراعة العاديه اللي هيه اخد شعر من المنطقة المانحة (مؤخرة الرأس) هل لازم لما يزرع الفراغات من الامام هل من الضروري حلق الشعر في المقدمة لتتم الزراعه؟ ولا ممكن يزرع بدون حلق ؟؟؟
انا الان اخد جلسات ميزوثيرابي بقالي 3 شهور ولكن النتائج غير مرضيه بالمرة ورحت لدكتور وطلب منى تحاليل التاليه
crp
asot
esr
ولما عملتهم قالي نسب الالتهابات عاليه ولازم تعلجيها علشان تلاقي نتيجة حلوة في الشعر ...سؤالي هوا هل فعلا النسب بتاعت التحاليل دي تأثر على نمو الشعر ؟؟؟؟؟

شكرا على رحابه صدرك

بانتظار الرد

reema
02-19-2013, 07:56 AM
دكتور شادي السلام عليكم

طب انا لو نويت اعمل الزراعة العاديه اللي هيه اخد شعر من المنطقة المانحة (مؤخرة الرأس) هل لازم لما يزرع الفراغات من الامام هل من الضروري حلق الشعر في المقدمة لتتم الزراعه؟ ولا ممكن يزرع بدون حلق ؟؟؟

انا الان اخد جلسات ميزوثيرابي بقالي 3 شهور ولكن النتائج غير مرضيه بالمرة ورحت لدكتور وطلب منى تحاليل التاليه
crp
asot
esr
ولما عملتهم قالي نسب الالتهابات عاليه ولازم تعلجيها علشان تلاقي نتيجة حلوة في الشعر ...سؤالي هوا هل فعلا النسب بتاعت التحاليل دي تأثر على نمو الشعر ؟؟؟؟؟

شكرا على رحابه صدرك

بانتظار الرد

reema
02-20-2013, 10:06 AM
العلاجات تحافظ على الشعر الموجود من التساقط او تبطيء علمية التساقط ولكنها لا تنبت الشعر في اغلب الحالات.

توجد لدينا الحقن ولكني لا انصح بحقن الميزوثرابي في حالات الصلع الوراثي عند الذكور .

الشعر المزروع لا يتساقط طالما الشعر في المنطقة المانحة لم يتساقط.

انا فتاه ولم اجد نتيجة مرضيه هل اتوقف لان بصراحة الموضوع مكلف وكمان مفيش نتيجة :(

محمد مهدى
02-21-2013, 09:05 PM
دكتور لو شخص هايزرع 5000 حويصلة ياترى سعرهم هايبقى كام وياترى مفيش عندكم تخفيض باى مناسبة راس السنة او الاعياد او عيد الحب لازم يبقى فية عروض

sharp
02-23-2013, 03:23 PM
جزاك الله كل خير دكتور شادى على سعة صدرك وإجابتك على أسئلة زوار المنتدى ز
عندى بعض الاسئلة وأرجو الاجابة عليها وشكرا لك

1- لماذا لا يوجد لديكم موقع رسمى على الانترنت تعرضون فية سيرتكم الذاتية وتجارب المرضى عندكم وصور لغرف العمليات وما شابة ؟ . كل ما وجدته عبارة عن صفحة بسيطة على الفيس بوك .

2-بعد العملية مباشرة هل يذهب المريض الى منزلة مرتديا طاقية او كاب على رأسة ام تكون راسة بدون اى غطاء وهو متوجة الى بيتة ؟

3-متى يزول الاحمرار الذى يكون تحت الشعر المزروع ؟

4-هل اقل كمية تزرعونها تكون 1000 بصيلة ام يمكن زراعة اقل من ذلك ؟

5-هل هناك ادوية يتناولها المريض بعد العملية للشعر المزروع تستمر معة مدى الحياة ؟

6-هل من الممكن عرض صور للمركز وغرفة العمليات هنا ؟

أسف على اسئلتى الكتير وجزاك الله كل خير .

خالد محمد على
02-25-2013, 03:39 PM
انا خالد من اليمن اشهد الله واشهدكم انى قررت السفر الى مصر فى تاريخ 10/5/2013 انشا الله للسياحه مع اولادى ولاول مره ازور مصر ..وعند وصولى انشا الله فى اول يوم لن ازور الاهرام او المتاحف او النيل وانما سازور مركز كوز ميتيكا لاجراء عمليه لزراعة الشعر فورا بدون اى استفسارات او مقدمات وبعدها سابدا بجولتى السياحيه لمدة شهر باذن الله ....وانا استفسرت كثير وخصوصا مع المراكز الموجوده فى تركيا وللامانه بانى اشعر من خلال مراسلاتى بان تركيا اكثر تقدما فى هذا المجال .والله اعلم ..او انهم اشطر فى الدعايه ؟؟؟.ولكن يعلم الله وحده بان هناك شعور داخلى يوجهنى الى مركز كوزميتيكا فى مصر وساجرى العمليه فى اول يوم بدون قلق او خوف لانى قررت ان ازرع اقل كمية شعر مثلا 800 وحده او اقل برغم انى احتاج الى اكثر من 2000 وحده ولكنها ستكون تجربه ان نجحت سوف اعود الى مصر لاجراء جلسات اخرى ولن اعود وحدى سوف اعود ومعى عشرات من الاصدقاء الذين ينتظرون نتائج العمليه معى ,,وان لم تنجح فعوضى على الله وحده ..تحياتى للجميع

Cosmetica Hair Clinic
02-26-2013, 02:02 AM
د شادى كم تكلفة زراعة حالى من 5000 الى 6000 جرافت
وما مصير الشعر الذى لم يسقط بعد

اقتطاف 5000 أو 6000 جرافت في نفس الجلسة يسبب ندبات ويضر المنطقة المانحة بصورة واضحة.

ممكن زراعة 6000 جرافت ولكن على مرحلتين أو ثلاثة على فترات متباعدة.

Cosmetica Hair Clinic
02-26-2013, 02:11 AM
دكتور شادي السلام عليكم

crp
asot
esr

شكرا على رحابه صدرك

بانتظار الرد

زراعة الشعر بدون حلاقة تعتمد على الطريقة المستخدمة في الزراعة. بعض المراكز تقوم بها وبعضها يفضل الحلاقة.

لا توجد صلة مباشرة بين هذه التحليل وتساقط الشعر. ولكن في حالة وجود التهابات مزمنة مؤثرة على صحتك ممكن تتسبب في تسقط الشعر.

Cosmetica Hair Clinic
02-26-2013, 02:13 AM
دكتور لو شخص هايزرع 5000 حويصلة ياترى سعرهم هايبقى كام وياترى مفيش عندكم تخفيض باى مناسبة راس السنة او الاعياد او عيد الحب لازم يبقى فية عروض

اقتطاف 5000 أو 6000 جرافت في نفس الجلسة يسبب ندبات ويضر المنطقة المانحة بصورة واضحة.

ممكن زراعة 6000 جرافت ولكن على مرحلتين أو ثلاثة على فترات متباعدة.

Cosmetica Hair Clinic
02-26-2013, 02:23 AM
جزاك الله كل خير دكتور شادى على سعة صدرك وإجابتك على أسئلة زوار المنتدى ز
عندى بعض الاسئلة وأرجو الاجابة عليها وشكرا لك

1- لماذا لا يوجد لديكم موقع رسمى على الانترنت تعرضون فية سيرتكم الذاتية وتجارب المرضى عندكم وصور لغرف العمليات وما شابة ؟ . كل ما وجدته عبارة عن صفحة بسيطة على الفيس بوك .

2-بعد العملية مباشرة هل يذهب المريض الى منزلة مرتديا طاقية او كاب على رأسة ام تكون راسة بدون اى غطاء وهو متوجة الى بيتة ؟

3-متى يزول الاحمرار الذى يكون تحت الشعر المزروع ؟

4-هل اقل كمية تزرعونها تكون 1000 بصيلة ام يمكن زراعة اقل من ذلك ؟

5-هل هناك ادوية يتناولها المريض بعد العملية للشعر المزروع تستمر معة مدى الحياة ؟

6-هل من الممكن عرض صور للمركز وغرفة العمليات هنا ؟

أسف على اسئلتى الكتير وجزاك الله كل خير .

1- نحن نقوم بإنشاء موقع الآن.
2- ممكن ارتداء طاقية ولكن يجب خلعها بعد الوصول للمنزل.
3- الإحمرار يستمر 10 أيام في اغلب الحالات ولكن هذا الفترة تزيد في بعض الحالات.
4- اقل كمية 500 جرافت.
5- الشعر المزروع لا يحتاج علاجات مستمرة ولكن الشعر المعرض للإصابة بالصلع يحتاج علاجات للحفاظ عليه اطول فترة ممكنة.
6- كان لدينا صور ولكننا غيرنا المقر الخاص بنا منذ فترة قصيرة ولم ناخذ صور بعد. ولكن ممكن زيارتنا لترى المركز بنفسك.

عمرو ياقوت
02-26-2013, 09:26 PM
كده ميه ميه وعايزين مصر ترجع لمكانتها فى الطب

Ahmad elabd
02-27-2013, 08:08 AM
السلام عليكم يادكتور شادي
انا شاب عندي 22 سنه بدات مظاهر سقوط الشعر عندي من اربع سنين
فهل بامكاني القيام بالزراعه في هذا العمر ام توجد اي اساليب علاج اخرى
وكم تكلفة الزراعه في المركز وهل النتائج تكون مضمونه ؟
شكرا يادكتور واسف على الازعاج

abdelrauf
02-27-2013, 03:15 PM
هل يمكن ارتداء الكاب فى العمل و عند الخروج من المنزل بعد العملية بيوم ؟

فهد 141
03-01-2013, 11:26 PM
دكتور ماهو بديل البروبيشيا والمنوكسديل لتساقط

Cosmetica Hair Clinic
03-06-2013, 01:04 AM
انا شاب عندي 22 سنه بدات مظاهر سقوط الشعر عندي من اربع سنين
فهل بامكاني القيام بالزراعه في هذا العمر ام توجد اي اساليب علاج اخرى
وكم تكلفة الزراعه في المركز وهل النتائج تكون مضمونه ؟
شكرا يادكتور واسف على الازعاج

يجب الكشف عليك اولا لمعرفة امكانية الزراعة الآن أو تأجيلها.

Cosmetica Hair Clinic
03-06-2013, 01:06 AM
هل يمكن ارتداء الكاب فى العمل و عند الخروج من المنزل بعد العملية بيوم ؟

أنا افضل ارتداء الكاب في اليوم الثالث, ولكن ممكن ارتدائها بعد يوم ولكن بدون احتكاك مع الشعر المزروع.

Cosmetica Hair Clinic
03-06-2013, 01:08 AM
دكتور ماهو بديل البروبيشيا والمنوكسديل لتساقط

بروبيشيا ومنوكسديل هما الأكثر فاعلية.

لماذا تريد بديل؟؟

فهد 141
03-06-2013, 03:53 AM
البرووبيشيا يسببلي ارتخا في القضيب والمنكسديل يتلف الشعر وانا جالس استخدم الساو بالميتو لان الصنادح عندي توسعت
هل تنصحني ازرع الصنادح والشعر الامامي خفيف ماذا تنصحني يادكتور شادي

Cosmetica Hair Clinic
03-06-2013, 04:24 AM
البرووبيشيا يسببلي ارتخا في القضيب والمنكسديل يتلف الشعر وانا جالس استخدم الساو بالميتو لان الصنادح عندي توسعت
هل تنصحني ازرع الصنادح والشعر الامامي خفيف ماذا تنصحني يادكتور شادي

يجب ان أرى صورك أولا لكي انصحك بالزراعة من عدمها.

ولكن في حالة وجود شعر لم يتساقط بعد فيجب استخدام علاجات مثل المينوكسيديل لكي تحافظ عليه من الصلع حتى لو قمت بالزراعة.

فهد 141
03-06-2013, 07:50 AM
دكتور شادي بالنسبه للمنطقه المانحه كم استطيع اخذ بصيله للحد الاعلى وهل الشعر يعود في المنطقه المانحه لني سمعت ان 30 بالمائه يعود

عمرو ياقوت
03-07-2013, 01:18 AM
فين الموقع يا داكاتره

Cosmetica Hair Clinic
03-07-2013, 02:45 AM
فين الموقع يا داكاتره

الموقع على الإنترنت تحت الانشاء.

Cosmetica Hair Clinic
03-07-2013, 02:46 AM
دكتور شادي بالنسبه للمنطقه المانحه كم استطيع اخذ بصيله للحد الاعلى وهل الشعر يعود في المنطقه المانحه لني سمعت ان 30 بالمائه يعود

عدد البصيلات الممكن اقتطافها يختلف من شخص إلى أخر, ويتم تحديدها في الكشف وأثناء الزراعة.

أما بالنسبة للبصيلات التي تنمو مرة أخرى فهي البصيلات التي لم يتم اقتطافها كاملة, ينمو منها الجزء الذي لم يقتطف. وتجرى بعض الابحات على امكانية نمو الشعر الذي تم اقتطافه بالفعل ولكن نتائجها مازالت مختلفة والأراء فيها كثيرة.

ناسيها
03-07-2013, 03:26 AM
صباح الخير دكتور
اود ان اعمل زراعة للشعر بنظام الاقتطاف
هل استطيع التواصل معك
واخباري بكم قراف سيتم الزرع بعد ارسال الصور لك ؟
اذا كنت تمتلك واتس اب استطيع تزويدك بها
وما هي تكاليفها
وهل ساستعمل علاجات او شامبو مخصص طول العمر او لا

فهد 141
03-09-2013, 07:52 AM
دكتور شادي هل لازم احلق الشعر عند الاقتطاف والا بس المنطقه المانحه لان عندي صلع بالصنادح وما ودي احلق من قدام

reema
03-09-2013, 10:48 PM
دكتور شادي ايه رايك في دواء الدكتون للصلع الوراثي ؟؟؟؟؟ وايه هيه اعراضه الجانبية ؟؟؟؟؟

شادي271
03-10-2013, 12:29 AM
د شادي الرجاء ارسال صور مفصلة لبعض عمليات زراعة الشعر التي تمت في مركزكم توضح النتائج منذ إجراء العملية حتى بعد مرور سنة من الانتهاء مثل المراكز التركية حتى نتعرف على مدى نجاح العمليات داخل مركزكم

sharp
03-10-2013, 03:41 AM
شهادة حبيت بس انقلها عن عيادة كوزميتيكا.
انا حابب اعمل زراعة للشعر وبدور من زمان على مكان مناسب لما شفت ردود دكتور شادى هنا قلت اروح اكشف هناك واشوف العيادة .
العيادة واسعة ودرجة النظافة معقولة الى حد كبير
ميعاد الكشف اتأخر جامد عشان كان فى عملية زراعة لشاب فى العيادة وواضح ان فى ناس بترزع عندهم ودا طمنى كتير.
الدكتور شادى لما قابلتة الراجل محترم جدا ومهذب فى اجابتة وجاوب على اسئلتى كلها.
كان فى واحد جة العيادة وكان زارع شعر عندهم قبل كدة تقريبا جاى يعمل متابعة والله اعلم بس كان واضح علية الرضا وكان بيضحك ومبسوط لما شفت شعرة المزروع حسيت انة طبيعى جدا بس يمكن الكمية المزروعة كانت قليلة شوية لانة اعتقد انة كان اصلع بدرجة عالية بس رسمة خط المقدمة عندة كانت كويسة جدا.
السعر عندهم شايفة عالى قوى بس دى حاجة ترجع للعيادة .
اخيرا انا استريحت ليهم كتير وناويت ازرع عندهم بس لما تتاح عندى الوقت المناسب .
انا والله مش بعمل دعاية ولا حاجة بس حبيت انقل اللى شوفتة .

samo0o0o14
03-17-2013, 10:12 PM
معلش انا عايز اعرف يعني كام تتكلف زراعة 1000 شعره عشان مش فاهم حويصله ووحده وكده ؟!
1000 شعره ؟!!

Cosmetica Hair Clinic
03-18-2013, 11:17 PM
صباح الخير دكتور
اود ان اعمل زراعة للشعر بنظام الاقتطاف
هل استطيع التواصل معك
واخباري بكم قراف سيتم الزرع بعد ارسال الصور لك ؟
اذا كنت تمتلك واتس اب استطيع تزويدك بها
وما هي تكاليفها
وهل ساستعمل علاجات او شامبو مخصص طول العمر او لا

طبعا يمكنك التواصل معنا على الإيميل.

cosmetica.hair@gmail.com

Cosmetica Hair Clinic
03-18-2013, 11:20 PM
دكتور شادي هل لازم احلق الشعر عند الاقتطاف والا بس المنطقه المانحه لان عندي صلع بالصنادح وما ودي احلق من قدام

لو المنطقة التي سيتم زراعتها فيها شعر, فيجب حلاقته قبل الزراعة

Cosmetica Hair Clinic
03-18-2013, 11:30 PM
دكتور شادي ايه رايك في دواء الدكتون للصلع الوراثي ؟؟؟؟؟ وايه هيه اعراضه الجانبية ؟؟؟؟؟

الداكتون دواء مدر للبول ويساعد على ارتفاع نسبة البوتاسيوم في الدم. وأيضا له دور في علاج الصلع الوراثي عند الإناث.
ولكن يجب استخدامه بجرعة عالية وهي 200 mg التي لها أضرار بسبب ارتفاع نسبة البوتاسيوم في الدم.

Cosmetica Hair Clinic
03-18-2013, 11:33 PM
معلش انا عايز اعرف يعني كام تتكلف زراعة 1000 شعره عشان مش فاهم حويصله ووحده وكده ؟!
1000 شعره ؟!!

500 حويصلة تحتوي على 1200 شعرة تقريبا.
وتكلفتهم 6000 جنيه

فيصل الاسمري
03-19-2013, 06:04 PM
دكتور شادي المغربي الله يوفقك ويخليك ماهو اسم المركز او المستشفى وفي اي منطقة اريد العنوان بتحديد لان انا من خارج مصر ثانيا كم يستغرق زرع بالاقتطاف 1000 حصويله وعلى كلامك 500 حويصله تحتوي على 1200 شعره اي ان 1000 حويصله تحتوي على 2400 شعره وكم ستغرق نزع الشعره وزرعها 2400 شعره معا العلم انك تقول انه مع قوة الاتقان في الزرع لا يحتاج الى اخذ المينوكسيديل ارجو منك الرد على الخاص او الايمل alahmari02@hotmail.com وشاكرا لك يفضل الرد على الايميل يتم الاتواصل معك اكثر شكرا

zolaztovesky
03-21-2013, 05:54 PM
جميل جدا جدا

hodah
03-22-2013, 11:50 PM
لو سمحت يا دكتور شادي انا كنت عاوزه استفسر عن حاجه انا كان طالعلي حبايه جدري في جفن عيني السفلي اتسببت في سقوط من 8 الى 10 رمشات وبعدها مطلعش رموش فيها ... هو مفيش هنا في مصر زراعه رموش ولو هعمل العمليه دي هل دي عمليه صعبه ولا سهله وممكن يكون ليها اعراض جانبيه .... شكرا ليك يا دكتور ارجو الرد

Cosmetica Hair Clinic
03-27-2013, 12:40 AM
دكتور شادي المغربي الله يوفقك ويخليك ماهو اسم المركز او المستشفى وفي اي منطقة اريد العنوان بتحديد لان انا من خارج مصر ثانيا كم يستغرق زرع بالاقتطاف 1000 حصويله وعلى كلامك 500 حويصله تحتوي على 1200 شعره اي ان 1000 حويصله تحتوي على 2400 شعره وكم ستغرق نزع الشعره وزرعها 2400 شعره معا العلم انك تقول انه مع قوة الاتقان في الزرع لا يحتاج الى اخذ المينوكسيديل ارجو منك الرد على الخاص او الايمل alahmari02@hotmail.com وشاكرا لك يفضل الرد على الايميل يتم الاتواصل معك اكثر شكرا

العنوان والتليفون مكتوب في الصفحة الأولى.

زراعة 1000 حويصلة تتم في جلسة واحدة.

لا توجد أي علاقة بين الاتقان في الزراعة والمينوكسيديل. استخدام العلاجات بعد الزراعة هدفه الأساسي هو الحفاظ على الشعر الموجود المعرض للإصابة بالصلع وليس الشعر المزروع.

Cosmetica Hair Clinic
03-27-2013, 12:42 AM
لو سمحت يا دكتور شادي انا كنت عاوزه استفسر عن حاجه انا كان طالعلي حبايه جدري في جفن عيني السفلي اتسببت في سقوط من 8 الى 10 رمشات وبعدها مطلعش رموش فيها ... هو مفيش هنا في مصر زراعه رموش ولو هعمل العمليه دي هل دي عمليه صعبه ولا سهله وممكن يكون ليها اعراض جانبيه .... شكرا ليك يا دكتور ارجو الرد

زراعة الرموش نتائجها ليست مرضية في اغلب الحالات وانا لا أقوم بزراعتها...

عمرو ياقوت
03-28-2013, 10:37 PM
هل ازالة منطقة الصلع مفيده قبل العملية لتقليل المساحه المزروعه

Cosmetica Hair Clinic
03-29-2013, 04:42 AM
هل ازالة منطقة الصلع مفيده قبل العملية لتقليل المساحه المزروعه

لا انصحك بهذه العملية.

ماهي درجة الصلع لديك؟

عمرو ياقوت
03-30-2013, 12:45 AM
سوف ارسل الصور لكم

ابن النيل
04-01-2013, 04:58 AM
السلام عليكم دكتور شادي
أنا عملت في مرحلة مبكرة زراعة شعر صناعي بيوفايبر واللي ترك للأسف تليفات في فروة الرأس تبدو وكأنها ثقوب غائرة.
لو سمحت فيه أي طريقة لازالة هذه التليفات بنفس ادوات طريقة الاقتطاف (وليس تغطيتها) وبالتالي شكل جلد فروة الرأس يرجع طبيعي.
وشكرا جزيلا لدعمكم.

Cosmetica Hair Clinic
04-01-2013, 06:13 AM
السلام عليكم دكتور شادي
أنا عملت في مرحلة مبكرة زراعة شعر صناعي بيوفايبر واللي ترك للأسف تليفات في فروة الرأس تبدو وكأنها ثقوب غائرة.
لو سمحت فيه أي طريقة لازالة هذه التليفات بنفس ادوات طريقة الاقتطاف (وليس تغطيتها) وبالتالي شكل جلد فروة الرأس يرجع طبيعي.
وشكرا جزيلا لدعمكم.

لا تقلق توجد علاجات لدينا لهذه الحالات, ولكن يجب الكشف عليك أولا لتحديد العلاج المناسب.

hany83
04-01-2013, 08:47 AM
السلام عليكم د/شادى

لدى بعض اثار الجروح فى الراس والتى اصبحت اماكن خالية من الشعر --فهل يمكن رزاعة شعر فى هذه الاماكن

Cosmetica Hair Clinic
04-02-2013, 02:08 PM
السلام عليكم د/شادى

لدى بعض اثار الجروح فى الراس والتى اصبحت اماكن خالية من الشعر --فهل يمكن رزاعة شعر فى هذه الاماكن

ممكن طبعا زراعة الشعر في الندبات

عمرو ياقوت
04-05-2013, 12:04 AM
اين الموقع

قمة التميز
04-07-2013, 02:25 PM
دكتور شادي كم نسبه نجاح العمليه في العموم وهل يمكن يكون في ندب جروح واضحه مكان الشعر المزروع وقت الحلاقه يعني الواحد اذا حلق راسه يبان انه مزروع ان افكر اجيكم بعد شهر

قمة التميز
04-07-2013, 02:27 PM
هل ممكن ارسل لك صوره وتشوف كم شعره احتاج ومدى نجاح العمليه

صلعيانو
04-07-2013, 10:46 PM
السلام عليكم
د/شادي انا سعيد جدا بوجود حضرتك معانا في المنتدى و صدرك الرحب للرد على كل الاسئلة مع اني وللاسف قد كنت وصلت لمرحلة فقدان الثقة في زراعة الشعر في مصر و لاكن عندي امل انه ستصبح مصر من الرواد في زراعة الشعر على يدكم بعد الذي رايته منكم و اسمح لي ان اثقل عليك بالاسئله لاني هذا الموضوع اصبح عقدة حياتي و ياخرني في كل المجالات انا 24 سنه و منذ ان اتممت 20 و انا اعتبر بدات في الصلع لو حضرتك بتشووف المبي انا بقيت عامل كده من و انا عندي 22 ماساه يا دوك المهم يا دكتور و مشكور
_ طريقة fue سمعت انه يوجد بها خسائر في عدد البصيلات المستخرجه 20% لذلك طريقة القطع كانت تفضل؟
_الصلع الوراثى يرتبط ذالك بوجود receptor in hair follicle لهرمون testosterone هل الادويه الي تستخدم لفترات طولة تعمل على تثبيط الهرمون هل ل ذلك اعراض اخرى ؟ negative feedback to other endocrinesystem ?
_لقد قلت يا دكتور يفضل لزيادده الكثافة سنه لحين المنطقه المانحة تنمو هل ينمو الشعر المنزووع مره اخرى؟ و هل كلما اخذنا من منطقة الخلفة اليس ذلك يعكس الصوره تصبح المنطقة الخلفية هيا الخفيفة ؟
شكرا يا دكتور شادي

osbmohamed
04-08-2013, 03:43 AM
سلامي وتحياتي لجميع اعضاء المنتدى

د شادي المغربي المحترم

لدى الرغبة في زراعة الشعر في الايام القادمة ورتبت نفسي لذلك ولكن لا اعلم الى اين اتجه هل الى مصر ام تركيا ؟
انا لدى صلع فى اعلى فروة الراس يبدا من المقدمة وينتهي عند اعلى المنطقة الخلفية ، وهو شريط بعرض 4سم تقريبا ، اما بالنسبة للجوانب والخلف فشعري كويس ، حتى هذا الشريط ليس اصلعا بالكامل وانما شعره خفيف
المطلوب زراعة الشعر عن طريق الاقتطاف ، كم هي تكلفة العملية ومدة العملية ونسبة نجاح العملية كم في المائة ؟
وهل يوجد اعضاء من هذا المنتدى زرعوا في مركزكم ؟

فائق تحياتي وتقديري لكم

أصلع ونص
04-12-2013, 03:21 AM
الدكتور شادي المغربي المحترم
شكرا لك لسعة صدرك وانا عندي سؤال محدد
انا استخدم مينوكسيديل من شهر تقريبا وبدء عندي تساقط اكثر من اول
خاصه وقت استخدام المينوكسيديل اي وقت تدليك فروة الرأس بالمينوكسديل
هل هذا الشعر المتساقط يطلع مكانه شعر جديد وهل من الافضل اني احلق شعري
على نمره خفيفه يعني على مكينه نمره واحد او اثنين او ثلاثه ؟؟
وشكرا جزيلا

Cosmetica Hair Clinic
04-12-2013, 09:43 PM
دكتور شادي كم نسبه نجاح العمليه في العموم وهل يمكن يكون في ندب جروح واضحه مكان الشعر المزروع وقت الحلاقه يعني الواحد اذا حلق راسه يبان انه مزروع ان افكر اجيكم بعد شهر

الشعر الذي ينمو 97% من الشعر المزروع تقريبا.

لا توجد أي ندبة مرئية بعد حلاقة الشعر.

Cosmetica Hair Clinic
04-12-2013, 09:44 PM
هل ممكن ارسل لك صوره وتشوف كم شعره احتاج ومدى نجاح العمليه

ممكن طبعا

Cosmetica Hair Clinic
04-12-2013, 09:54 PM
السلام عليكم
د/شادي انا سعيد جدا بوجود حضرتك معانا في المنتدى و صدرك الرحب للرد على كل الاسئلة مع اني وللاسف قد كنت وصلت لمرحلة فقدان الثقة في زراعة الشعر في مصر و لاكن عندي امل انه ستصبح مصر من الرواد في زراعة الشعر على يدكم بعد الذي رايته منكم و اسمح لي ان اثقل عليك بالاسئله لاني هذا الموضوع اصبح عقدة حياتي و ياخرني في كل المجالات انا 24 سنه و منذ ان اتممت 20 و انا اعتبر بدات في الصلع لو حضرتك بتشووف المبي انا بقيت عامل كده من و انا عندي 22 ماساه يا دوك المهم يا دكتور و مشكور
_ طريقة fue سمعت انه يوجد بها خسائر في عدد البصيلات المستخرجه 20% لذلك طريقة القطع كانت تفضل؟
_الصلع الوراثى يرتبط ذالك بوجود receptor in hair follicle لهرمون testosterone هل الادويه الي تستخدم لفترات طولة تعمل على تثبيط الهرمون هل ل ذلك اعراض اخرى ؟ negative feedback to other endocrinesystem ?
_لقد قلت يا دكتور يفضل لزيادده الكثافة سنه لحين المنطقه المانحة تنمو هل ينمو الشعر المنزووع مره اخرى؟ و هل كلما اخذنا من منطقة الخلفة اليس ذلك يعكس الصوره تصبح المنطقة الخلفية هيا الخفيفة ؟
شكرا يا دكتور شادي

- لا توجد خسائر في البصيلات بطريقة الاقتطاف. نسبة البصيلات التي تخرج بدون الجذور اقل بكثير, وهي تنمو مرة أخرى في مكانها لأن الجذور لم تستخرج. وهذه البصيلات المقطوعة لا يتم حسابها على المريض ولا تتم زراعتها.

-المينوكسيديل ليس له علاقة بالهرمونات واستخدامه آمن. بروبشيا يعمل على هرمون dht ونسبة الأثار الجانبية %1 وهذه المعلومة على مسئولية الشركة المنتجة وبعد الأبحاث.

- أكيد طبعا كثافة الشعر تقل من المنطقة المانحة, ولكن بشكل غير ملحوظ, وممكن اخذ نسبة كبيرة من المنطقة المنحة تصل إلى %50 من الشعر الموجود فيها ولكن على فترات.

Cosmetica Hair Clinic
04-12-2013, 09:56 PM
سلامي وتحياتي لجميع اعضاء المنتدى

د شادي المغربي المحترم

لدى الرغبة في زراعة الشعر في الايام القادمة ورتبت نفسي لذلك ولكن لا اعلم الى اين اتجه هل الى مصر ام تركيا ؟
انا لدى صلع فى اعلى فروة الراس يبدا من المقدمة وينتهي عند اعلى المنطقة الخلفية ، وهو شريط بعرض 4سم تقريبا ، اما بالنسبة للجوانب والخلف فشعري كويس ، حتى هذا الشريط ليس اصلعا بالكامل وانما شعره خفيف
المطلوب زراعة الشعر عن طريق الاقتطاف ، كم هي تكلفة العملية ومدة العملية ونسبة نجاح العملية كم في المائة ؟
وهل يوجد اعضاء من هذا المنتدى زرعوا في مركزكم ؟

فائق تحياتي وتقديري لكم

من الافضل ان تأتي إلى العيادة للكشف عليك, ولكني خارج مصر الآن لمدة اسبوعين.

Cosmetica Hair Clinic
04-12-2013, 09:58 PM
الدكتور شادي المغربي المحترم
شكرا لك لسعة صدرك وانا عندي سؤال محدد
انا استخدم مينوكسيديل من شهر تقريبا وبدء عندي تساقط اكثر من اول
خاصه وقت استخدام المينوكسيديل اي وقت تدليك فروة الرأس بالمينوكسديل
هل هذا الشعر المتساقط يطلع مكانه شعر جديد وهل من الافضل اني احلق شعري
على نمره خفيفه يعني على مكينه نمره واحد او اثنين او ثلاثه ؟؟
وشكرا جزيلا

تدليك الشعر يكون خفيف جدا وليس بعنف. مع العلم ان المينوكسيديل ممكن يتسبب في تساقط الشعر في بداية استخدامه.

سهم الجزيرة
04-13-2013, 02:53 AM
مرحبا د. شادي وبارك الله فيك على سعة صدرك

عملت زراعة في الوجه منذ شهر تقريبا ً ..
والدكتور صرف لي ادوية استعمل جزء منها لمدة 3 اشهر و 6 اشهر
و لاحظت بعض الاعضاء عند عملهم للزراعة, يُصرف لهم مينوكسيديل 5% والبعض لا !!! والعملية هي نفسها !

ما رأيك بهذه الادوية ؟ ( استخدم فلوكسيا و مينوكسيديل على الوجه)

- Minoxidil 5% .
- شامبو .
- دهان Cicalfate .
- حبوب Bockshorn .
- بخاخ Floxia .

ام صرف الادوية يرجع لحالة المريض نفسه ؟
وهل عدم استخدامهم ممكن يسبب في فشل العملية ؟ او تأخر نمو الشعر ؟

شكر ً لك

remoton
04-14-2013, 03:06 PM
كم تكلفة زراعة 1000حويصلة
و كم تكلفة زراعة 2000 حويصلة

أصلع ونص
04-15-2013, 07:50 PM
اود اولا ان اتقدم بالشكر لك يادكتور شادي
ولدي سؤال محدد ارجو الاجابه عليه
هل الشعر المتساقط بسبب استخدام المينوكسيديل يطلع من جديد مكانه شعر اقوى
والا ليس شرط ان يطلع مكانه شعر هذا سؤال مهم بالنسبه لي ارجو الاجابه عليه مشكورا
يادكتوور

محمد مهدى
04-15-2013, 08:20 PM
سوالى ليك يا دكتور معظم المراكز بتهتم بخط المقدمة انى يكون كثيف اشمعنى انتم اللى ما بتكثف خط المقدمة واذا كانت دية رغبة المريض ممكن توافقةوما هو اعلى عدد زرعتموه فى السنتسمير مربع

mahmoud 85
04-17-2013, 04:10 PM
[COLOR="Navy"]هى المناطق الخلفية اللى بيتاخد منها شعر كثفتها مش بتقل وتفضا ؟ يعنى لو انا عايز ازرع 4000 او 5000 شعره مش ده هيقصر على المنطقة الخلفية

بيرم2008
04-20-2013, 11:30 PM
دكتور شادي المغربي اذا سمحت انا عندي سؤال

انا مصاب بفيروس الكبد الوبائي b مع اننني لا اعاني من اية اعراض وصحتي والحمد لله ممتازة
هل ممكن ان اقوم بعملية زراعة الشعر وشكرا

reema
04-22-2013, 04:49 AM
دكتور شادي
حضرتك رجعت مصر ولا لسه ؟؟؟؟
انا لازم اجي العيادة لحضرتك
انا حطيت زيت زيتون وثوم على شعري (طالما الادويه مش جايبة نتيجة) ودي دكتور اللي قالتلي وقالتلي استخدم Alpecin shampoo w el spry بس لاحظت الشعر بيوقع بزيادة

لازم تخترعو حاجة يادكتور انا تعبت حتى الزراعة حضرتك قولتلي مش هاتنفعك والحلللللللللللللللللللللللللللللل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

hodah
04-25-2013, 04:55 PM
طب يا دكتور انا محتاجه ازرع رموش في المكان ده ضروري مفيش هنا في مصر حد بيعمل عمليه زرع رموش خالص ارجووك تفيدني يا دكتور

Cosmetica Hair Clinic
04-29-2013, 06:40 AM
مرحبا د. شادي وبارك الله فيك على سعة صدرك

عملت زراعة في الوجه منذ شهر تقريبا ً ..
والدكتور صرف لي ادوية استعمل جزء منها لمدة 3 اشهر و 6 اشهر
و لاحظت بعض الاعضاء عند عملهم للزراعة, يُصرف لهم مينوكسيديل 5% والبعض لا !!! والعملية هي نفسها !

ما رأيك بهذه الادوية ؟ ( استخدم فلوكسيا و مينوكسيديل على الوجه)

- minoxidil 5% .
- شامبو .
- دهان cicalfate .
- حبوب bockshorn .
- بخاخ floxia .

ام صرف الادوية يرجع لحالة المريض نفسه ؟
وهل عدم استخدامهم ممكن يسبب في فشل العملية ؟ او تأخر نمو الشعر ؟

شكر ً لك

مينوكسيديل الآن كافي, ولكن أنصحك بمراجعة الطبيب الذي اجرى العملية لأنني لم اكشف عليك.

Cosmetica Hair Clinic
04-29-2013, 06:43 AM
اود اولا ان اتقدم بالشكر لك يادكتور شادي
ولدي سؤال محدد ارجو الاجابه عليه
هل الشعر المتساقط بسبب استخدام المينوكسيديل يطلع من جديد مكانه شعر اقوى
والا ليس شرط ان يطلع مكانه شعر هذا سؤال مهم بالنسبه لي ارجو الاجابه عليه مشكورا
يادكتوور

ليست كل الحالات أصلا تستجيب للمينوكسيديل ولكن اغلبها يستجيب, فنمو الشعر يعتمد على استجابتك أنت للدواء

Cosmetica Hair Clinic
04-29-2013, 06:45 AM
سوالى ليك يا دكتور معظم المراكز بتهتم بخط المقدمة انى يكون كثيف اشمعنى انتم اللى ما بتكثف خط المقدمة واذا كانت دية رغبة المريض ممكن توافقةوما هو اعلى عدد زرعتموه فى السنتسمير مربع

طبعا ممكن زيادة الكثافة في المنطقة الأمامية ويتم عملها عندما تتم زراعة عدد كافي من الحويصلات لذلك.

Cosmetica Hair Clinic
04-29-2013, 06:47 AM
[color="navy"]هى المناطق الخلفية اللى بيتاخد منها شعر كثفتها مش بتقل وتفضا ؟ يعنى لو انا عايز ازرع 4000 او 5000 شعره مش ده هيقصر على المنطقة الخلفية

طبعا ستقل الكثافة في المنطقة المانحة, لأننا نقوم بإعادة توزيع الشعر على باقي الأماكن, ولكن الشكل يكون طبيعي جدا بدون أي تغيير ملحوظ في المنطقة المانحة.

Cosmetica Hair Clinic
04-29-2013, 06:49 AM
دكتور شادي المغربي اذا سمحت انا عندي سؤال

انا مصاب بفيروس الكبد الوبائي b مع اننني لا اعاني من اية اعراض وصحتي والحمد لله ممتازة
هل ممكن ان اقوم بعملية زراعة الشعر وشكرا

يوجد علاج لهذا المرض, وانا أفضل ان تستشير أطباء متخصصين وممكن زراعة الشعر بعد ان تشفى تماما إن شاء الله.

Cosmetica Hair Clinic
04-29-2013, 06:50 AM
دكتور شادي
حضرتك رجعت مصر ولا لسه ؟؟؟؟
انا لازم اجي العيادة لحضرتك
انا حطيت زيت زيتون وثوم على شعري (طالما الادويه مش جايبة نتيجة) ودي دكتور اللي قالتلي وقالتلي استخدم alpecin shampoo w el spry بس لاحظت الشعر بيوقع بزيادة

لازم تخترعو حاجة يادكتور انا تعبت حتى الزراعة حضرتك قولتلي مش هاتنفعك والحلللللللللللللللللللللللللللللل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أنا الآن في مصر.

Cosmetica Hair Clinic
04-29-2013, 06:52 AM
طب يا دكتور انا محتاجه ازرع رموش في المكان ده ضروري مفيش هنا في مصر حد بيعمل عمليه زرع رموش خالص ارجووك تفيدني يا دكتور

للأسف لا تتم في مصر, ولكني انصحك ان تجربي علاج اسمه Latisse أولا لمدة 3 شهور.

اسلام رمضان
04-30-2013, 01:51 AM
دكتور محتاج من حضرتك استفسار ضرورى جدا انا عملت عمليه زراعه شعر بالشريحه للمنطقه الاماميه من الشعر والدكتور عطانى ادويه مونوكسديل وبروهير علشان احافظ على باقى الشعر وكمان بيقولى على كورس علاجى بحقن الميزوثيرابى اطلب من حضرتك طلب انا محتاج اعمل عند حضرتك عمليه الاقتطاف لانى بصراحه مش راضى مبدئيا على العمليه بطريقه الاقتطاف وحاله النفسيه متدمره مع العلم انى العمليه عملتها من تقريبا يوم 25/3/2013 وعايز اعرف من حضرتك هل ممكن اعمل العمليه عند حضرتك فى الايام اللى جاييه ولا استنى شويه لما الجرح يخف من المنطقه الخلفيه ولا حضرتك تنصحنى انى استنى واشوف النتيجه النهائيه للعمليه بطريقه الشريحه مع العلم انى عمرى 24 عاما وفى شهر 8 القادم اكمل 25 عاما
نرجوا من حضرتك الرد السريه ان امكن ولكم جزيل الشكر

Cosmetica Hair Clinic
04-30-2013, 02:46 AM
دكتور محتاج من حضرتك استفسار ضرورى جدا انا عملت عمليه زراعه شعر بالشريحه للمنطقه الاماميه من الشعر والدكتور عطانى ادويه مونوكسديل وبروهير علشان احافظ على باقى الشعر وكمان بيقولى على كورس علاجى بحقن الميزوثيرابى اطلب من حضرتك طلب انا محتاج اعمل عند حضرتك عمليه الاقتطاف لانى بصراحه مش راضى مبدئيا على العمليه بطريقه الاقتطاف وحاله النفسيه متدمره مع العلم انى العمليه عملتها من تقريبا يوم 25/3/2013 وعايز اعرف من حضرتك هل ممكن اعمل العمليه عند حضرتك فى الايام اللى جاييه ولا استنى شويه لما الجرح يخف من المنطقه الخلفيه ولا حضرتك تنصحنى انى استنى واشوف النتيجه النهائيه للعمليه بطريقه الشريحه مع العلم انى عمرى 24 عاما وفى شهر 8 القادم اكمل 25 عاما
نرجوا من حضرتك الرد السريه ان امكن ولكم جزيل الشكر

الأفضل الانتظار حتى ظهور نتيجة العملية ثم اتخاذ القرار في اجراء عملية أخرى أو الاكتفاء بالعملية الأولى إذا كانت جيدة

osbmohamed
04-30-2013, 05:04 AM
حمدا لله على السلامة دكتور شادي
انا ارسلت لك صورة مع رسالة على الايميل ولكن لم يتم الرد حتى الآن وكذلك اتصلت هاتفيا ولا يوجد رد ؟ علما بأن رقمي ينتهي ب 99024
سوف اعيد ارسال الرسالة مع الصورة مرة اخرى على الايميل ونرجو التكرم بالرد

فائق تقديري لكم

Ayman_Ramadan
04-30-2013, 06:10 AM
السلام عليكم ورحمة الله
الدكتور شادى

هل يمكن زراعة الشعر في حالة اذا كان الشعر ناعم

هل Alpecin يساعد على انبات الشعر ام ما دوره

هل يمكن استخدام مينوكسديل وفى نفس الوقت استخدام اعشاب وزيوت طبيعية ام ممكن حدوث تعارض

هل اذا تم استخدام المينوكسديل اثناء فترة سقوط الشعر ثم تم التوقف عن المينوكسديل هل هيعجل بسقوط الشعر

اسلام رمضان
05-03-2013, 06:27 AM
شكرا لكم يا دكتور على الرد بس تنصحنى ما هى المده لكى احكم على نجاح العمليه او فشلها ؟؟؟؟؟؟
وهل يمكن اخذ من المنطقه التى اخذت منها الشريحه فى العمليه الاولى بوصيلات اذا حبيت اعمل عمليه الزراعه بالاقتطاف و ماهى المناطق التى يؤخد منها الشعر فى عمليه الاقتطاف ؟؟؟؟؟؟؟

Cosmetica Hair Clinic
05-06-2013, 02:52 AM
السلام عليكم ورحمة الله
الدكتور شادى

هل يمكن زراعة الشعر في حالة اذا كان الشعر ناعم

هل alpecin يساعد على انبات الشعر ام ما دوره

هل يمكن استخدام مينوكسديل وفى نفس الوقت استخدام اعشاب وزيوت طبيعية ام ممكن حدوث تعارض

هل اذا تم استخدام المينوكسديل اثناء فترة سقوط الشعر ثم تم التوقف عن المينوكسديل هل هيعجل بسقوط الشعر

أنا لا افضل استخدام زيوت أو علاجات غير المينوكسيديل

Cosmetica Hair Clinic
05-06-2013, 02:54 AM
شكرا لكم يا دكتور على الرد بس تنصحنى ما هى المده لكى احكم على نجاح العمليه او فشلها ؟؟؟؟؟؟
وهل يمكن اخذ من المنطقه التى اخذت منها الشريحه فى العمليه الاولى بوصيلات اذا حبيت اعمل عمليه الزراعه بالاقتطاف و ماهى المناطق التى يؤخد منها الشعر فى عمليه الاقتطاف ؟؟؟؟؟؟؟

انتظر 9 اشهر على الأقل.
يتم اقتطاف الشعر من مؤخرة الرأس والجوانب.

Medhat
05-12-2013, 06:00 PM
يا دكتور شادي, ارجوك الحقني. أنا عملت زراعة شعر صناعي من 3 شهور
راسي باظت خالص يا دكتور وشكلها بقى وحش قوي
ارجوك يا دكتور رد عليا عشان أنا نفسيتي مدمرة, ينفع أشيل الشعر ده وأزرع مكانه شعر طبيعي بالاقتطاف؟
أنا شفت حالة حضرتك عارضها كان عنده شعر صناعي برضه بس أنا راسي مدمرة أكتر منه بكتير, مش عارف الشعر يقدر ينمو في فروة راسي تاني ولا لأ؟

أبي شعر
05-13-2013, 11:00 PM
دكتور شادي . لو سمحت لدي سؤال . هل أدخلتم إلى مركزكم تقنية ( stem cells ) أم ليس بعد, و ما هي تكاليفها لديكم ان وجدت ؟

Cosmetica Hair Clinic
05-14-2013, 02:24 AM
دكتور شادي . لو سمحت لدي سؤال . هل أدخلتم إلى مركزكم تقنية ( stem cells ) أم ليس بعد, و ما هي تكاليفها لديكم ان وجدت ؟

بعض المركز تطلق على هذه التقنية Stem Cells وهي تعني الخلايا الجزعية, وهذا خطأ متعمد.

الأسم الصحيح هو Platelet Rich Protein أو PRP ويعني البروتين الغني بصفائح الدم.

العلاج بالخلايا الجزعية مازال تحت التجربة ويتم تجربته حاليا على الفئران فقط ولن يتم التصريح به حتى تنتهي دراسة الأثار الجانبية له بعد عدة سنوات.

Cosmetica Hair Clinic
05-14-2013, 02:32 AM
يا دكتور شادي, ارجوك الحقني. أنا عملت زراعة شعر صناعي من 3 شهور
راسي باظت خالص يا دكتور وشكلها بقى وحش قوي
ارجوك يا دكتور رد عليا عشان أنا نفسيتي مدمرة, ينفع أشيل الشعر ده وأزرع مكانه شعر طبيعي بالاقتطاف؟
أنا شفت حالة حضرتك عارضها كان عنده شعر صناعي برضه بس أنا راسي مدمرة أكتر منه بكتير, مش عارف الشعر يقدر ينمو في فروة راسي تاني ولا لأ؟

يا أخ مدحت, أنا عارف ان الشعر الصناعي يتسبب في التهابات وندبات شكلها يكون يكون سيء في أغلب الحالات.

لكني أريدك ان تطمئن لأننا اجرينا عدة عمليات لحالات عملت نفس العملية, والشعر المزروع ينمو في هذه الأماكن.

ولكن يجب ازالته في اقرب وقت لأن الاثار الجانبية ستستمر طالما الشعر مازال مغروس في الجلد.

Medhat
05-15-2013, 03:23 AM
شكرا يا دكتور شادي على اهتمامك, أنا بجد كان عندي اكتئاب وأنت طمنتني.
أنا عارف إني طولت عليك في العيادة عشان تشيل كل الشعر الصناعي, بس إن شاء الله ربنا ها يباركلك عشان أنت بجد انقذتني من الحالة النفسية اللي كنت فيها.
وإن شاء الله هاعمل عملية اقتطاف عندك قريب قوي.

قمة التميز
05-23-2013, 04:05 AM
دكتور شادي انا عندي وراثي في قمة الراس الى الخلف قليلا لكن بديت الاحظ ان الشعر الي فوق الاذن والسوالف بالضبط بدى يخف وش السبب وفي شعر كثيف بين المنطقتين مع ان الصلع الوراثي مايجي في المناطق هذي وفي فراغات بين الشعر مع ان الشعر الموجود سميك ماهو مثل الشعر الوراثي الي يقعد يخف مع الوقت ثم يختفي وش المشلكله والحل احترت صراحه

Cosmetica Hair Clinic
05-26-2013, 01:00 AM
دكتور شادي انا عندي وراثي في قمة الراس الى الخلف قليلا لكن بديت الاحظ ان الشعر الي فوق الاذن والسوالف بالضبط بدى يخف وش السبب وفي شعر كثيف بين المنطقتين مع ان الصلع الوراثي مايجي في المناطق هذي وفي فراغات بين الشعر مع ان الشعر الموجود سميك ماهو مثل الشعر الوراثي الي يقعد يخف مع الوقت ثم يختفي وش المشلكله والحل احترت صراحه

هذا الوصف لا ينطبق على الصلع الوراثي, الذي يأتي في مكانه الطبيعي.

اعتقد أنك تعني من ثعلبة ولكن يجب التأكد بالكشف في عيادتنا أو أي عيادة أمراض جلدية أخرى لمعرفة السبب.

وانصحك بالإهتمام بـالعلاج وعدم اهمال الحالة.

reema
05-26-2013, 03:34 AM
دكتور شادي
في تكنيك اسمو micro point Technic
هل دا موجود في الول العربيه ؟؟؟

هوا حاجة قريبة من الاكستنشن بس بيتعملو بالشعرة ف النتايج هايلة ...
ياريت تفدنا

Cosmetica Hair Clinic
05-26-2013, 03:56 AM
دكتور شادي
في تكنيك اسمو micro point technic
هل دا موجود في الول العربيه ؟؟؟

هوا حاجة قريبة من الاكستنشن بس بيتعملو بالشعرة ف النتايج هايلة ...
ياريت تفدنا

هذا ليس اجراء طبي وبالتأكيد ليس لدي خبرة فيه.

anaa
05-26-2013, 11:13 PM
دكتور انا عندى 24 سنه وجالى مرض DlE فى الشعر وخلال فترة العلاج حصل صلع ل منطقه كبيره فى وسط الرأس والدكتور قالى انها مش هيطلع فيها شعر تانى هل ممكن عمل زرع فى هذه المنطقه وشكرا

قمة التميز
05-30-2013, 04:14 AM
دكتور شادي انا رحت للدكتورين واحد حق جلديه قلي هذا يمكن ثعلبه بسيطه لانه لاحظ ان الدقن عندي فيها بعض الفراغات وهي فعلا تمشي يوم في الشنب و اليوم الي بعده القاها متغير مكانها وهي فراغات صغيره وتستجيب للمنيكسديل بسرعه هذي الي في الوجه لكنه قالي الغريب في الشعر ان مو زي الثعلبه لانها فراغات بين الشعر ماهي بقع زي الثعلبه واعطاني كورتيزون ومينوكسديل والدكتور الثاني حق شعر طالع فيها وقال معاك صلع وراثي نسائيfemale pattern من الدرجه الرابعه وقال احتمال يخف شعر الجوانب عندك لكنه محتار مايدري ويقول يمكن عندك هرمون aromatase والتستتيرون شغاليين مع بعض وخاصه ان السولاف اليسرى بدت تختفي وفي فراغات بين الشعر واعطاني مينوكسديل وهذا السبب خلاني اهون عن الزراعه لان احس في المستقبل كل شعري بيطيح وراح تشوه صلعتي الزراعه في المستقبل وش الحل اصدق مين

دكتور شادي اعطيك الوصف الدقيق للمشكله انا حلقت منطقه بالموس على اساس اشوف تطلع بالكامل ولا لا كل الشعر يطلع لكن في فرق كبير في الطول بعضها يطول بسرعه والباقي نقط وبطي في النمو

Cosmetica Hair Clinic
06-01-2013, 11:09 PM
دكتور انا عندى 24 سنه وجالى مرض dle فى الشعر وخلال فترة العلاج حصل صلع ل منطقه كبيره فى وسط الرأس والدكتور قالى انها مش هيطلع فيها شعر تانى هل ممكن عمل زرع فى هذه المنطقه وشكرا

مرض الذئبه الحمراء عادة يتسبب في ظهور ندبات وضمور في الجلد مع تساقط الشعر في هذه المناطق إذا اصاب فروة الرأس, والشعر لا ينمو مجددا في هذه المناطق.

ممكن زراعة الشعر ولكن إذا نشط المرض مجددا سوف يؤدي إلى تساقط الشعر المزروع أو الغير مزروع على حد سواء.

أنا افضل عمل اختبار لنرى مدى قابلية الأنسجة المتليفة لنمو الشعر المزروع فيها, وبعد عدة اشهر نقرر القيام بالزراعة من عدمها.

Cosmetica Hair Clinic
06-01-2013, 11:21 PM
دكتور شادي انا رحت للدكتورين واحد حق جلديه قلي هذا يمكن ثعلبه بسيطه لانه لاحظ ان الدقن عندي فيها بعض الفراغات وهي فعلا تمشي يوم في الشنب و اليوم الي بعده القاها متغير مكانها وهي فراغات صغيره وتستجيب للمنيكسديل بسرعه هذي الي في الوجه لكنه قالي الغريب في الشعر ان مو زي الثعلبه لانها فراغات بين الشعر ماهي بقع زي الثعلبه واعطاني كورتيزون ومينوكسديل والدكتور الثاني حق شعر طالع فيها وقال معاك صلع وراثي نسائيfemale pattern من الدرجه الرابعه وقال احتمال يخف شعر الجوانب عندك لكنه محتار مايدري ويقول يمكن عندك هرمون aromatase والتستتيرون شغاليين مع بعض وخاصه ان السولاف اليسرى بدت تختفي وفي فراغات بين الشعر واعطاني مينوكسديل وهذا السبب خلاني اهون عن الزراعه لان احس في المستقبل كل شعري بيطيح وراح تشوه صلعتي الزراعه في المستقبل وش الحل اصدق مين

دكتور شادي اعطيك الوصف الدقيق للمشكله انا حلقت منطقه بالموس على اساس اشوف تطلع بالكامل ولا لا كل الشعر يطلع لكن في فرق كبير في الطول بعضها يطول بسرعه والباقي نقط وبطي في النمو

أنا لا أستطيع تشخيص الحالة بدون اجراء الكشف.

وواضح من كلامك أنك لا تعيش في مصر, فأنصحك بالكشف عند أحد أطباء الجلدية الموثوق فيهم في بلدك لاستبعاد الثعلبة.

hany83
06-03-2013, 07:28 PM
السلام عليكم د/شادى

انا كان عندى بعض اثار الجروح القديمة فى الراس فى(عددها 3) فى جانبى الرس وقمت بزراعة شعر فى تلك المناطق وبقالى حوالى اسبوع بعد العملية سؤالى لحضرتك

1= ان فى قشرة لونها بنى تكونت مكان الزراعة وانا غسلت راسى وشعرى وعملت تدليك خفيف علشان القشرة تنزل لكنها ثابتة مكانها ومش بتنزل---فهل اسيبها وهى مع الوقت هتسقط لوحدها ولا لازم تتشال علشان مش تاثر على الشعر المزروع

2- الشىء التانى انا طبيعة شغلى هتخلينى البس كاب اغلب اليوم فهل لبس الكاب هياثر على الشعر المزروع انه ينمو ولا ايه

3- حاجة اخيرة لو سمحت يا دكتور- المنطقة المانحة اللى تم اخذ الشعر منها اوقات بحس فيها بحرقان بسيط او زى نغزة كده وانا بستخدم مرهم فيوسيدين---فهل دى حاجة طبيعية ولا ايه

شكرا لاهتمام حضرتك

معتز بالله
06-10-2013, 03:16 PM
انا عمري 25 سنة فهل تصلح لي عملية زراعة الشعر
وهل يفيد استخدام مشط الليزر باور جرو في منع تساقط الشعر

Cosmetica Hair Clinic
06-16-2013, 09:56 PM
انا عمري 25 سنة فهل تصلح لي عملية زراعة الشعر
وهل يفيد استخدام مشط الليزر باور جرو في منع تساقط الشعر

ممكن الزراعة طبعا.

المشط لا يكون مفيد في اغلب حالات الصلع الوراثي عند الرجال

Cosmetica Hair Clinic
06-17-2013, 09:11 AM
السلام عليكم د/شادى

انا كان عندى بعض اثار الجروح القديمة فى الراس فى(عددها 3) فى جانبى الرس وقمت بزراعة شعر فى تلك المناطق وبقالى حوالى اسبوع بعد العملية سؤالى لحضرتك

1= ان فى قشرة لونها بنى تكونت مكان الزراعة وانا غسلت راسى وشعرى وعملت تدليك خفيف علشان القشرة تنزل لكنها ثابتة مكانها ومش بتنزل---فهل اسيبها وهى مع الوقت هتسقط لوحدها ولا لازم تتشال علشان مش تاثر على الشعر المزروع

2- الشىء التانى انا طبيعة شغلى هتخلينى البس كاب اغلب اليوم فهل لبس الكاب هياثر على الشعر المزروع انه ينمو ولا ايه

3- حاجة اخيرة لو سمحت يا دكتور- المنطقة المانحة اللى تم اخذ الشعر منها اوقات بحس فيها بحرقان بسيط او زى نغزة كده وانا بستخدم مرهم فيوسيدين---فهل دى حاجة طبيعية ولا ايه

شكرا لاهتمام حضرتك

القشرة تسقط مع الغسيل ولا يجب التعامل معها بعنف.

لبس الكاب لا يكون طوال اليوم وبالذات في أول اسبوعين.

وارد الاحساس ببعض الالم في المنطقة المانحة وعادة يكون بسيط, لو استمر هذا الألم فيستحسن المتابعة مع الطبيب الذي اجرى العملية.

reema
06-20-2013, 05:27 AM
دكتور شادي السلام عليكم ..

اول حاجة احب اشكر حضرتك على زوقك وشخصيتك المحترمة في التعامل مع الناس اللي بتجيلك ... وخصوصا اني أجلت موعد الاستشارة اكتر من مررة ومع ذلك استقبلتني بكل سرور :)
وأشكر ليك امانتك المهنيه ونصايحك ليا ... بارك الله فيك وكتر من امثال الدكاترة المحترمة اللي زيك

ان شالله امشي على العلاج اللي حضرتك كتبتو ليا .

مع كل الاحترام والتقدير ...........................
التوقيع / ر. عبد الجواد

Cosmetica Hair Clinic
06-20-2013, 05:39 PM
دكتور شادي السلام عليكم ..

اول حاجة احب اشكر حضرتك على زوقك وشخصيتك المحترمة في التعامل مع الناس اللي بتجيلك ... وخصوصا اني أجلت موعد الاستشارة اكتر من مررة ومع ذلك استقبلتني بكل سرور :)
وأشكر ليك امانتك المهنيه ونصايحك ليا ... بارك الله فيك وكتر من امثال الدكاترة المحترمة اللي زيك

ان شالله امشي على العلاج اللي حضرتك كتبتو ليا .

مع كل الاحترام والتقدير ...........................
التوقيع / ر. عبد الجواد

شكراً reema

إن شاء الله تستجيبي للعلاج ولن تحتاجي الى الزراعة

خالد 2009
06-22-2013, 03:13 AM
جزاك الله خير يادكتور وعلى سعة صدرك
وان شاء الله راح اجيك قريبا
وراح اعمل تقرير عن المركز
بس تهدأ الاوضاع بمصر
وشكرا لك

reema
06-29-2013, 02:56 AM
دكتور شادي ازيك؟؟

حبيت اسألك عن منتج اسمو sunbrust دا ايه نظاموو ؟؟ بشوف اعلانات
قولت اجربو ماجتش عليه :D

msami
06-29-2013, 06:31 PM
السلام عليكم
دكتور شادى
انا عدى جرح وانا صغير هو عرضه حوالى 5 ملى وطولة حوالى 15 سم
دى صورة ليه
انا تقريبا هحتاج زراعة صغيرة او اعادة فتح وتخيط الجرح
ممكن اعرف كم راح تكون التكلفة تقريبا وما هو افضل حل

Cosmetica Hair Clinic
06-29-2013, 10:48 PM
دكتور شادي ازيك؟؟

حبيت اسألك عن منتج اسمو sunbrust دا ايه نظاموو ؟؟ بشوف اعلانات
قولت اجربو ماجتش عليه :d

أنا لا أعرف مكوناته. لو كتبتيها ممكن أقولك رأيي..

Cosmetica Hair Clinic
06-29-2013, 10:50 PM
السلام عليكم
دكتور شادى
انا عدى جرح وانا صغير هو عرضه حوالى 5 ملى وطولة حوالى 15 سم
دى صورة ليه
انا تقريبا هحتاج زراعة صغيرة او اعادة فتح وتخيط الجرح
ممكن اعرف كم راح تكون التكلفة تقريبا وما هو افضل حل

أنا افضل ان أفحص الندبة ومعرفة نوعها اولا.

وممكن عمل اختبار بزراعة عدد من البصيلات في منطقة معينة وبعد عدة اشهر نرى النتيجة ونقرر عمل الزراعة.

architectb
07-03-2013, 02:00 PM
السلام عليكم
دكتور شادي
انا عملت زراعه بيوفيبر 1200 شعره على مرتين اغلبهم في مقدمه الراس وفي القمه
حاسس ان شكلهم مش طبيعي لان الجلد باين جدا ان في حاجه مغروسه فيه
وفي جذر كل شعره مزروعه توجد نقطه سوده متبروحش
بالاضافه الى فروة راسي دايما بتوجعني من الالتهابات
باختصار انا مش مرتاح وعاوز اشيلهم وازرع طبيعي بالاقتطاف
لكن خايف من شويه حاجات عاوز استشير حضرتك فيهم
1-هل ممكن العمليه تفشل بسبب وجود تليفات بسبب الزرع البيوفيبر؟وهل في حل للموضوع ده؟وهل لازم تحصل تليفات من البيوفيبر ولا مش ضروري؟ وازاي اعرف ان عندي تليفات؟
2- هل الاحسن اني اشيل البيوفيبر بعمليه ام الاحسن اني اسيبه وهيقع لوحده؟
3-هل ينفع اني ازرع شعر طبيعي بالاقتطاف واسيب البيوفيبر القديم زي ماهو لغايه مايقع براحته عشان مايسيبش ندبات لو شلته بعمليه ولا لازم يتشال؟
4-هل الشعر المزروع بالاقتطاف بيبقى باين انه مزروع كان حاجه مغروسه في الجلد -زي البيوفيبر ولا مابيبانش خالص؟

Cosmetica Hair Clinic
07-04-2013, 02:52 AM
السلام عليكم
دكتور شادي
انا عملت زراعه بيوفيبر 1200 شعره على مرتين اغلبهم في مقدمه الراس وفي القمه
حاسس ان شكلهم مش طبيعي لان الجلد باين جدا ان في حاجه مغروسه فيه
وفي جذر كل شعره مزروعه توجد نقطه سوده متبروحش
بالاضافه الى فروة راسي دايما بتوجعني من الالتهابات
باختصار انا مش مرتاح وعاوز اشيلهم وازرع طبيعي بالاقتطاف
لكن خايف من شويه حاجات عاوز استشير حضرتك فيهم
1-هل ممكن العمليه تفشل بسبب وجود تليفات بسبب الزرع البيوفيبر؟وهل في حل للموضوع ده؟وهل لازم تحصل تليفات من البيوفيبر ولا مش ضروري؟ وازاي اعرف ان عندي تليفات؟
2- هل الاحسن اني اشيل البيوفيبر بعمليه ام الاحسن اني اسيبه وهيقع لوحده؟
3-هل ينفع اني ازرع شعر طبيعي بالاقتطاف واسيب البيوفيبر القديم زي ماهو لغايه مايقع براحته عشان مايسيبش ندبات لو شلته بعمليه ولا لازم يتشال؟
4-هل الشعر المزروع بالاقتطاف بيبقى باين انه مزروع كان حاجه مغروسه في الجلد -زي البيوفيبر ولا مابيبانش خالص؟

أولا يجب ان تعلم ان الشعر الصناعي (بيوفيبر) تم منعه في أمريكا في عام 1982, ويتم صناعته في ايطاليا وتصديره لمصر وبعض الدول الأخرى.

لقد قمنا بعدة عمليات بعد ازالة هذه الألياف وكلها نجحت برغم زراعة الشعر في جلد متليف, فهي لا تختلف كثيرا عن زراعة الشعر في اماكن الحروق.

يجب الكشف عليك لتحديد وجود التلف من عدمه, ويجب ازالة الشعر الصناعي ومعالجة الجلد ثم زراعة الشعر الطبيعي لكي تحصل على نتيجة جيدة والشعر يغطي كل المناطق المتليفة ولن يعرف أحد أنك قمت بزراعة الشعر لأن الشكل يكون طبيعي 100%.

ولا يمكن ان نترك الشعر الصناعي ونزرع شعر طبيعي بينه.

Alpacino
07-14-2013, 10:27 AM
يا دكتور أنا كنت مستني أتخرج وأبدأ أتواصل مع حضرتك لأن حالتي النفسية بقت صعبة

وتقريباً أملي في حضرتك بعد ربنا سبحانه وتعالى إنك تحللي المشكلة بإذن الله ،

حالياً أنا خلصت و مستعد تماماً لإجراء تلك العملية

إيه هيا الإجراءات اللي أبدأها عشان أتواصل مع حضرتك ؟

وإيه هيا ظروف العمل في رمضان أو بعد رمضان مباشرة ؟

Cosmetica Hair Clinic
07-17-2013, 05:35 AM
يا دكتور أنا كنت مستني أتخرج وأبدأ أتواصل مع حضرتك لأن حالتي النفسية بقت صعبة

وتقريباً أملي في حضرتك بعد ربنا سبحانه وتعالى إنك تحللي المشكلة بإذن الله ،

حالياً أنا خلصت و مستعد تماماً لإجراء تلك العملية

إيه هيا الإجراءات اللي أبدأها عشان أتواصل مع حضرتك ؟

وإيه هيا ظروف العمل في رمضان أو بعد رمضان مباشرة ؟

اتصل بنا تليفونيا واحجز موعد للكشف

kokokoko
07-20-2013, 01:39 AM
دكتور انا فتاه بستعمل مينوكسيديل من حوالي 3 سنين و زواجي ان شاء الله بعد6 شهور
و رحت لدكتورة نصحتني بجلسات عوامل النمو - البلازما اللي بتاخد عينة من الدم و تحقن تكلفة الجلسه 1000 جنيه و قالتلي ان نتائجها جيدة بإذن الله تعالى و لكن عندما يتم الزواج و التوقف عن استعمال المينوكسيديل تسوء الحالة. سألتها عن الزراعة فقالتي يبقى احسن و تبقى مرة و خلاص

عايزة اسالك تفضل ليا ايه؟ مع العلم اني عملت الميزوثيرابي قبل كده و نتائجه عادية و رجحت موضوع الزراعة ده لاني حسيت فيه بالأمل

منطقة الخفة من الامام و حتى منتصف الرأس فبما تنصحني؟

و سؤال اخيير و اسفة للاطالة هل يمكن لمن معي بالمنزل ان يلاحظوا اني اجريت عملية؟ و هل يلزم تقصير الشعر في المكان المزروع علما باني اود زيادة الكثافة فيه و المكان به شعر؟

شكراااااااا جزيلاااااااااا واسفة و انتظر ردك بفارغ الصبر ..

فاقد شعـر
07-22-2013, 04:08 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دكتور شادي
لدي عدة استفسارات

1- سعر 1000 جرافت هو 16000 جنيه
فهل سعر 2000 جرافت 32000 جنيه .. أم يوجد تخفيض كلما زاد عدد الجرافت.

2- كم من الوقت تستغرق زراعة 1000 جرافت.

3- ما هو اكبر عدد جرافت تم زراعته في عيادتكم وفي كم يوم.

4- بحسب المواضيع في المنتدى يوجد ألم من ابر البنج وفي عيادتكم قد تستمر الزراعة 3 أو 4 أيام
فهل لديكم طريقة لتخفيف ألم ابر البنج او طرق اخرى للبنج.

5- الفريق الطبي مكون من 4 دكاترة .. فما هو تخصصك في الزراعة .. الاقتطاف أو عمل الفتحات أو الغرس.

اشكرك لتعاونك واهتمامك
واعتذر لكثرة الاسئلة

Cosmetica Hair Clinic
07-22-2013, 12:28 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دكتور شادي
لدي عدة استفسارات

1- سعر 1000 جرافت هو 16000 جنيه
فهل سعر 2000 جرافت 32000 جنيه .. أم يوجد تخفيض كلما زاد عدد الجرافت.

2- كم من الوقت تستغرق زراعة 1000 جرافت.

3- ما هو اكبر عدد جرافت تم زراعته في عيادتكم وفي كم يوم.

4- بحسب المواضيع في المنتدى يوجد ألم من ابر البنج وفي عيادتكم قد تستمر الزراعة 3 أو 4 أيام
فهل لديكم طريقة لتخفيف ألم ابر البنج او طرق اخرى للبنج.

5- الفريق الطبي مكون من 4 دكاترة .. فما هو تخصصك في الزراعة .. الاقتطاف أو عمل الفتحات أو الغرس.

اشكرك لتعاونك واهتمامك
واعتذر لكثرة الاسئلة

الأسعار ثابتة.
زراعة 1000 جرافت تتم في جلسة واحدة. واكبر عدد كان تقريبا 4000 جرافت وتمت زراعتهم في 3 جلسات.

الألم من أبر البنج يكون بسيط إلا في بعض الأشخاص الذين لديهم بشرة حساسة للألم.

كل الأطباء يجيدون كل مراحل العملية.

Cosmetica Hair Clinic
07-22-2013, 12:42 PM
دكتور انا فتاه بستعمل مينوكسيديل من حوالي 3 سنين و زواجي ان شاء الله بعد6 شهور
و رحت لدكتورة نصحتني بجلسات عوامل النمو - البلازما اللي بتاخد عينة من الدم و تحقن تكلفة الجلسه 1000 جنيه و قالتلي ان نتائجها جيدة بإذن الله تعالى و لكن عندما يتم الزواج و التوقف عن استعمال المينوكسيديل تسوء الحالة. سألتها عن الزراعة فقالتي يبقى احسن و تبقى مرة و خلاص

عايزة اسالك تفضل ليا ايه؟ مع العلم اني عملت الميزوثيرابي قبل كده و نتائجه عادية و رجحت موضوع الزراعة ده لاني حسيت فيه بالأمل

منطقة الخفة من الامام و حتى منتصف الرأس فبما تنصحني؟

و سؤال اخيير و اسفة للاطالة هل يمكن لمن معي بالمنزل ان يلاحظوا اني اجريت عملية؟ و هل يلزم تقصير الشعر في المكان المزروع علما باني اود زيادة الكثافة فيه و المكان به شعر؟

شكراااااااا جزيلاااااااااا واسفة و انتظر ردك بفارغ الصبر ..

أنا لا اعلم لماذا ستتوقفي عن استخدام المينوكسيديل بعد الزواج. المينوكسيديل ممنوع في حالة الحمل وليس الزواج.

أنا لا استطيع ان انصحك بالزراعة قبل الكشف عليكي.

بعد العملية مباشرة توجد اثار للعملية واضحة وتختفي بعد أسبوع أو اسبوعين على الأكثر.

المشكلة في زراعة الشعر للإناث هي حلاقة الشعر في المنطقة المانحة, لأننا لكي نقتطف عدد كافي من الشعر سنقوم بحلاقة منطقة ليست قليلة.

salamax
07-23-2013, 03:23 AM
Doctor Shady,
Good day,

I have been using minoxidyl 5% ( performa) as adviced by doctor for 6 months and I went through the shedding phase during these 6 months and afterwards I didnt see any good improvement in my hair ( after shedding phase only thin short baby hairs grew up) .
I went to another doctor who adviced to use rogaine foam and foltene shampoo + foltene drops for another 6 months , and I used as the doctor saidbut unfortunately no improvement .

Please I want to know 1- what will happen to thin and remaining hair after FUE transplant and stopping using minoxydil ?
2- also is it possible to transplant both sides of the head ?

Thank you

venomattack
07-24-2013, 07:07 PM
د\شادى
هل المقصود ب 1000 جرافت هو 1000 شعره ؟؟؟

Queen
07-25-2013, 04:13 AM
-هل يوجد اختلاف بين شكل الشعر المزروع بطريقه الاقتطاف وبين الشريحه عند النمو خاصه انه سيكون فالخط الامامى للشعر ؟؟
-هل عند التوقف عن استخدام المينوكسيديل يسقط الشعر اكثر من قبل ؟

فاقد شعـر
07-25-2013, 09:11 PM
د/ شادي

كم تستغرق مدة زراعة 1000 جرافت 3 ساعات او 4 ساعات او كم المدة ؟

وتسديد مبلغ الزراعة ممكن يكون باليورو أو الدولار ... أو يلزم بالجنيه المصري فقط

Cosmetica Hair Clinic
07-27-2013, 06:53 AM
د/ شادي

كم تستغرق مدة زراعة 1000 جرافت 3 ساعات او 4 ساعات او كم المدة ؟

وتسديد مبلغ الزراعة ممكن يكون باليورو أو الدولار ... أو يلزم بالجنيه المصري فقط

زراعة 1000 جرافت تتم في 6-8 ساعات.

نتعامل بالجنيه أو ما يوازيه بالعملات الأخرى بالسعر الرسمي.

Cosmetica Hair Clinic
07-27-2013, 06:54 AM
د\شادى
هل المقصود ب 1000 جرافت هو 1000 شعره ؟؟؟

الجرافت تحتوي على 1-4 شعرات

Cosmetica Hair Clinic
07-27-2013, 06:59 AM
Doctor Shady,
Good day,

I have been using minoxidyl 5% ( performa) as adviced by doctor for 6 months and I went through the shedding phase during these 6 months and afterwards I didnt see any good improvement in my hair ( after shedding phase only thin short baby hairs grew up) .
I went to another doctor who adviced to use rogaine foam and foltene shampoo + foltene drops for another 6 months , and I used as the doctor saidbut unfortunately no improvement .

Please I want to know 1- what will happen to thin and remaining hair after FUE transplant and stopping using minoxydil ?
2- also is it possible to transplant both sides of the head ?

Thank you

You can use Rogaine foam 5% and stop Foltene.

When you do FUE you should not stop minoxidil as it protects the hair you have before the
operation from androgenetic alopecia.

I cannot recommend Hair transplantation before examining your hair.

hhhhhh6
07-29-2013, 04:00 AM
دكتور شادي

1- زراعة 3000 جرافت في مركزكم تتم في يومين او 3 ايام متتاليه
ويوجد بعض الاطباء لا ينصح بعمل الزراعة الثانية الا بعد مرور 4 او 6 أشهر
فهل هناك مشكلة عندما تكون الزراعة في ايام متتاليه..

2- رأيك في الزراعة بطريقة HST بجهاز اقتطاف مقاس 0,5 mm
Hair Stem Cell Transplantation
http://www.hasci.com/en/hair-stem-cell-transplantation

ولكم جزيل الشكر

Cosmetica Hair Clinic
07-29-2013, 05:38 AM
دكتور شادي

1- زراعة 3000 جرافت في مركزكم تتم في يومين او 3 ايام متتاليه
ويوجد بعض الاطباء لا ينصح بعمل الزراعة الثانية الا بعد مرور 4 او 6 أشهر
فهل هناك مشكلة عندما تكون الزراعة في ايام متتاليه..

2- رأيك في الزراعة بطريقة hst بجهاز اقتطاف مقاس 0,5 mm
hair stem cell transplantation
http://www.hasci.com/en/hair-stem-cell-transplantation

ولكم جزيل الشكر

لا توجد مشكلة من الزراعة في جلسات متتالية على أن يتم الاقتطاف وزراعة الشعر في مناطق مختلفة كل جلسة. فهي عدة جلسات لعملية واحدة.

يجب الإنتظار عدة اشهر لكي نقوم بعملية أخرى في نفس المنطقة التي تمت زراعتها.

اقتطاف الشعر بمقاس 0.5 مم ليس عملي, لأن بهذا المقاس الصغير لن يتم اقتطاف جرافت تحتوي على عدة بصيلات, فستكون النتيجة ان كل الجرافتس بها بصيلة واحدة وهذا سيؤثر سلبيا على كثافة الشعر المزروع.

asdzxc
08-01-2013, 03:18 AM
دكتور كنت عايز اعمل زراعه تكثيف لأني شعري خفيف جدا من ساعه ما اتولدت بمعني اني مش بعاني من تساقط بس دي طبيعه شعري رغم اني والدي اصلع واقاربي كمان ... وبتظهر فروه راسي تحت الضوء
سؤالي هل الحاله دي بتكون الزراعه فيها صعبه لأني عندي شعر ومغطي فروه راسي والمسافه بين الشعره والتانيه صغيره اوي انه ينزرع بينهم شعره
بس يا دكتور الناس بتلاحظ خفه شعري وكنت عايز اكثفه لأني استعملت المينوكسديل والبروبيشيا ومفيش فايده

Cosmetica Hair Clinic
08-04-2013, 08:04 AM
دكتور كنت عايز اعمل زراعه تكثيف لأني شعري خفيف جدا من ساعه ما اتولدت بمعني اني مش بعاني من تساقط بس دي طبيعه شعري رغم اني والدي اصلع واقاربي كمان ... وبتظهر فروه راسي تحت الضوء
سؤالي هل الحاله دي بتكون الزراعه فيها صعبه لأني عندي شعر ومغطي فروه راسي والمسافه بين الشعره والتانيه صغيره اوي انه ينزرع بينهم شعره
بس يا دكتور الناس بتلاحظ خفه شعري وكنت عايز اكثفه لأني استعملت المينوكسديل والبروبيشيا ومفيش فايده

يجب ان أراك أولا لتحديد امكانية الزراعة من عدمها.

ashraf1963
08-08-2013, 01:39 AM
الاستاذ الدكتور / شادى
تحيه طيبه وبعد
قمت منذ 22 سنه بعمل عمليه زراعه شعر حيث تم أخذ شريحه من جانب الرأس وزرعها في مقدمه الرأس وكان من المفترض اكمال عمليات أخرى لاستكمال زراعه باقي الرأس ولكنى رفضت في ذلك الوقت لانى عانيت كثيرا من العمليه الاولى .
المشكلة الان هي
1- ان خط مقدمه الرأس سيئ جدا
2 - مضطر لتطويل الشعر في الشريحة الأمامية لتغطيه باقي الرأس مع استعمال سبراي لتثبيت الشعر ويبدو ان عندي حساسيه من الاسبراى لأنه بيعمل ما يشبه الحساسية ولكنى مضطر لاستعماله
ارسلت لسعادتكم صور من زوايا متعددة لكى تنصحني بما يجب عمله على البريد الالكترونى الخاص بعيادتكم .
وشكرا
عمرى الان 50 سنه

Cosmetica Hair Clinic
08-12-2013, 03:39 PM
الاستاذ الدكتور / شادى
تحيه طيبه وبعد
قمت منذ 22 سنه بعمل عمليه زراعه شعر حيث تم أخذ شريحه من جانب الرأس وزرعها في مقدمه الرأس وكان من المفترض اكمال عمليات أخرى لاستكمال زراعه باقي الرأس ولكنى رفضت في ذلك الوقت لانى عانيت كثيرا من العمليه الاولى .
المشكلة الان هي
1- ان خط مقدمه الرأس سيئ جدا
2 - مضطر لتطويل الشعر في الشريحة الأمامية لتغطيه باقي الرأس مع استعمال سبراي لتثبيت الشعر ويبدو ان عندي حساسيه من الاسبراى لأنه بيعمل ما يشبه الحساسية ولكنى مضطر لاستعماله
ارسلت لسعادتكم صور من زوايا متعددة لكى تنصحني بما يجب عمله على البريد الالكترونى الخاص بعيادتكم .
وشكرا
عمرى الان 50 سنه

اسف على التأخر في الرد.

لقد رأيت صورك ولكن يجب أن اراك, لأن حالتك ليست سهلة لأن والطريقة التي زرعت بها منذ 22 سنة قديمة لذا يجب ان اقوم بالكشف عليك في العيادة.

شكرا

m.faris
08-13-2013, 06:06 PM

اعانى من بدايات صلع من الصدغين والامام . ولاحظت ازدياده بسرعة اكبر بعد مرورى بالثلاثين

استعملت المينوكسيديل وبروبيشيا لمدة عام وثلاث اشهر . بعد مرور العام من استعمال المينوكسيديل لاحظت خروج مادة من فروة الراس فى اماكن رش المينوكسيديل وعندما تجف تتحول الى قشرة رهيبة ثم بعد فترة اصبحت اعانى من التهابات وحكة شديدة فى منطقة رش المينكسوديل فقررت ان اوقف استعماله نهائيا . بالنسبة للبروبيشيا وبعد سنة من الاستعمال لا اجد اى نتيجة ايجابية ( ولا توجد ايضا اعراض جانبية ) فاوقفتها تماما .
اريد نصيحتك يا دكتور شادى ماذا افعل. هل استمر فى البروبيشيا وماذا افعل فى التهابات المينوكسيديل
شكرا جزيلا يا دكتور وجزاك الله خيرا

tamer195
08-16-2013, 07:15 PM
السلام عليكم يا د كتور شادى
اولا احب اشكرك على سعة صدرك و حسن خلق
عندى سوال بعد اذنك
كنت عايز ازرع 3000 شعرة فى مركزكم فى المنطقة الامامية
كم تتكلف ؟
على يوم او يومين؟
وشكرا

Cosmetica Hair Clinic
08-19-2013, 05:11 PM
السلام عليكم يا د كتور شادى
اولا احب اشكرك على سعة صدرك و حسن خلق
عندى سوال بعد اذنك
كنت عايز ازرع 3000 شعرة فى مركزكم فى المنطقة الامامية
كم تتكلف ؟
على يوم او يومين؟
وشكرا

الاسعار مكتوبة في الصفحة الأولى, ولكن من الافضل ان ترسل صورك على الأيميل وسوف أقول لك تحتاج كم بصيلة.
cosmetica.hair@gmail.com

Cosmetica Hair Clinic
08-19-2013, 05:15 PM

اعانى من بدايات صلع من الصدغين والامام . ولاحظت ازدياده بسرعة اكبر بعد مرورى بالثلاثين

استعملت المينوكسيديل وبروبيشيا لمدة عام وثلاث اشهر . بعد مرور العام من استعمال المينوكسيديل لاحظت خروج مادة من فروة الراس فى اماكن رش المينوكسيديل وعندما تجف تتحول الى قشرة رهيبة ثم بعد فترة اصبحت اعانى من التهابات وحكة شديدة فى منطقة رش المينكسوديل فقررت ان اوقف استعماله نهائيا . بالنسبة للبروبيشيا وبعد سنة من الاستعمال لا اجد اى نتيجة ايجابية ( ولا توجد ايضا اعراض جانبية ) فاوقفتها تماما .
اريد نصيحتك يا دكتور شادى ماذا افعل. هل استمر فى البروبيشيا وماذا افعل فى التهابات المينوكسيديل
شكرا جزيلا يا دكتور وجزاك الله خيرا

ممكن تغير نوع المينوكسيديل الذي تستعمله. أنا انصح بإستعمال Rogaine Foam 5%

يمكنك الاستمرار على بروبيشيا طالما لم تحدث اعراض جانبية.

m.faris
08-25-2013, 10:10 PM
شكرا جزيلا على الرد يا دكتور شادى تم ارسال الصور على الاميل الخاص بحضرتك

proman
08-30-2013, 09:41 PM
دكتور شادي لقد ارسلت لك صوري علي الايميل و ارجو ان توافيني بالرد :)

عمرو ياقوت
08-31-2013, 08:28 PM
ما اقصى عدد بصيلات يمكن زراعته فى السنتيمتر المربع و هل يمكن زراعة٢٠٠٠ بصيله فى جلسه واحده وهل يمكن الزراعه من شعر الصدر و شكرا لحسن تعاونكم

عمرو ياقوت
09-02-2013, 12:47 AM
هل صحيح ان نسبة البصيلات التالفه بطريقة الاقتطاف اكبر من طريقة الشريحه و الشعر بطريقة الاقتطاف يكون جاف عن الشعر الطبيعي ولماذا لا يقوم المركز باستخدام طريقة الشريحه فى الزراعه

عمرو ياقوت
09-02-2013, 12:50 AM
هل يتم الكشف فى المركز باستخدام اجهزه او بالعين المجرده ونرجو من حضرتك وضع صور لخطوات العمليه

Cosmetica Hair Clinic
09-05-2013, 02:44 AM
ما اقصى عدد بصيلات يمكن زراعته فى السنتيمتر المربع و هل يمكن زراعة2000 بصيله فى جلسه واحده وهل يمكن الزراعه من شعر الصدر و شكرا لحسن تعاونكم
هل صحيح ان نسبة البصيلات التالفه بطريقة الاقتطاف اكبر من طريقة الشريحه و الشعر بطريقة الاقتطاف يكون جاف عن الشعر الطبيعي ولماذا لا يقوم المركز باستخدام طريقة الشريحه فى الزراعه
هل يتم الكشف فى المركز باستخدام اجهزه او بالعين المجرده ونرجو من حضرتك وضع صور لخطوات العمليه

نحن متخصصون في زراعة الشعر بالاقتطاف فقط ولا نزرع بالشريحة, ولكن توجد عيادات أخرى في مصر تزرع بالشريحة.

ممكن زراعة كثافة عالية بمتوسط 50 بصيلة في السنتيمتر. نحن نقوم بزراعة 1500 جرافت على الأكثر في الجلسة الواحدة لكي لا تطول مدة العملية وتتلف البصيلات.

لا توجد دراسة تثبت ان نسبة الشعر التالف في الاقتطاف اكثر من الشريحة. وللعلم الشريحة تحتاج لعناية اكثر لأن دور الطبيب ينتهي بإزالة الشريحة واعطائها للتمريض لتقطيعها بعكس الاقتطاف لأن البصيلة لا تحتاج لتقطيع أو أي اجراء لأنها تكون جاهزة للزراعة.

في بعض الحالات يكون الشعر لديه جفاف أو يكون مجعد وهذا ممكن حدوثه بالشريحة أو الاقتطاف على السواء. ويمكن العناية بالشعر الجاف ببعض العلاجات .

عند الزراعة بالاقتطاف يتم الكشف في اغلب الحالات بالعين المجردة ونستعين ببعض الأجهزة في الحالات التي تعاني من مشاكل في فروة الرأس. ولكن عند الزراعة بالشريحة يتم الكشف بالأجهزة لمعرفة مدى ليونة فروة الرأس لتحديد مقاس الشريحة وأيضا لمعرفة عدد البصيلات الموجودة في الشريحة بالتقريب قبل العملية.

Cosmetica Hair Clinic
09-05-2013, 02:45 AM
دكتور شادي لقد ارسلت لك صوري علي الايميل و ارجو ان توافيني بالرد :)

برجاء كتابة بريدك الإلكتروني لأني لا أجده.

Cosmetica Hair Clinic
09-05-2013, 02:46 AM
شكرا جزيلا على الرد يا دكتور شادى تم ارسال الصور على الاميل الخاص بحضرتك

برجاء كتابة بريدك الإلكتروني لأني لا أجده.

mohamed reda
09-05-2013, 01:03 PM
د / شادي
أرسلت الصور على الأميل ومحتاج أعرف التكلفة كام

عمرو ياقوت
09-06-2013, 12:20 AM
الف شكر على الاجابه و ارجو ان اشاهد موقع لمركزكم فى القريب العاجل

عمرو ياقوت
09-06-2013, 06:06 PM
هل يمكن استخدام شعر الجسم في الزراعه

222Ameer
09-07-2013, 10:24 AM
Dear Doc ,

i sent you a mail yesterday with 4 pics for my case , just need to know if am suitable to the operation or not

Best regards