bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

سؤال للدكتور احمد التركى

ahmed.ahmed

Member
لو سمحت يا دكتور احمد .. انا فى شويه اسئله شاغلين بالى اوى ومش لاقى اى اجابات ليهم ..
1- انا عملت عمليه زراعه شعر للمنطقه الاماميه وتكثيف للمنطقه الخلفيه بس مكنتش بغسل شعرى وروحت للدكتور وعاتبنى انى مكنتش بغسله وقام هو غسلهولى .. نتيجه ان كان فى دم متراكم فى قمه الرأس وقشور حصل تلاصق للشعر الطبيعى مع تلك القشور والدم المتراكم وحسيت ان لما الدكتور قام بغسل شعرى ان القشور والدم المتراكم وقع ومعه شعر طبيعى ؟؟ هل هذا ممكن؟؟ هل لو حصل تلاصق للشعر الطبيعى مع القشور وبفعل الدم المتراكم هل يسقط ؟؟ ولو سقط هل يسقط من جذوره ولا يطلع مره اخرى ؟؟ مع ملاحظه انى لما سئلت الدكتور قالى انه قام بقص شعر طبيعى حتى يتمكن من الرؤيه الواضحه لعمليه الغرز والزرع .. بس انا مش مطمن وقلقان بصراحه

2- انا بستخدم علاج اسمه ريفيوجين ثيرابى .. هو دوره انه بيثبط هرمون الدى اتش دى المدمر لبصيلات الشعر ويقوم بنفس عمل البروبيشيا بس هو عباره عن سائل موضعى يوضع على فروه الرأس .. ما مدى افادته وفعاليته يا دكتور احمد .. وهل هو افضل ام المينوكسديل ؟؟ ولا لا يوم يوجد وجه للمقارنه لان كلا من المينو كسديل والرفيفيوجين ثرابى له دوره المتخلف؟؟ واسف للاطاله وشكرا لك

عذرا للتأخير و نحن بإنتظار الرد من الدكتور أحمد التركي و سنقوم بموافاتكم به في أقرب فرصة .

متى قمت بالزراعة ؟ و في الحقيقة هذا كلام غريب فالواجب أن يكون هناك إرشادات للعناية بالشعر المزروع في الأيام الأولى ، و لا
أعتقد أن ما ذكرت يؤثر لكن يجب التنظيف للتنظيف و ليس شيء خاص بالزراعة

لم يثبت علميا أي دواء موضعي بديل للبروبيشيا حتى الآن ، و المينوكسيديل هو الأفضل دائما ، و يجب إستخدامه مدى الحياه مره واحدة على الأقل باليوم .

ahmed.ahmed

Member
انا قمت بالزراعه من حوالى شهرين و 5 ايام .. بس لاحظت ان الشعر الطبيعى اللى حسيت انه سقط بدا ينمو مره اخرى والحمد لله .. بس انا مكنتش بغسل شعرى بعد العمليه خوفا من سقوط الشعر المزروع .. لكن لما روحت للدكتور وغسل شعرى تساقط الشعر المزروع بنسبه 80 فى الميه وحاليا الاحظ نمو شعر بس بسيط اوى وخفيف

هو المينوكسديل ينبت شعر فى اماكن الصلع ؟؟ ولا هو بيساعد على سماكه الشعر الموجود فقط ؟؟وهل له دور فى الحد من تساقط الشعر ؟؟ وما مدى فعاليته على الشعر المزروع؟؟ وشكرا مستشفى ادمه

ahmed.ahmed

Member
شكرا جزيلا مستشفى ادمه انتو بجد ناس هايله وفى قمه الزوق والاحترام وانا فى انتظار الرد منكم

السلام عليكم
يعمل المينوكسيديل على تثيبت الشعر الأساسي الموجود بشكل كبير و يقوي الشعر الضعيف كما ينشط عمليه الزراعة و إستخدامه ضروري جدا لنتائج أفضل و يستخدم مرة واحدة فقط باليوم .

ahmed.ahmed

Member
شكرا دكتور احمد .. وسؤال لك اخر واسف انى اطيل عليك ..
انا بعد معملت الزراعه الدكتور كتبلى على حبوب بنتوجار وبروبيشيا ولكن الذى يقلقنى دائما هو ان الدكتور قالى انى اخد 4 حبات فى اليوم بمعدل 2 حبه كل 12 ساعه من نوبيشيا ومثلهما من بنتوجار ..
وسؤالى لك هل البنتوجار من افضل الفيتامينات الخاصه للشعر وما مدى فائدتها ؟؟؟
والسؤال الاهم هل 4 حبات بروبيشيا بمعدل 2 حبه كل 12 ساعه هل هذا طبيعى ام يوجد خطر من اخذ 4 حبات بروبيشيا فى اليوم ؟؟
وشكرا جزيلا لك دكتور احمد على تعاونك .. وربنا يجعله فى ميزان حسناتك

ليبتوون

هاااااااااااااااااااي
لو سمحتو النوكسيديل وين الاقيه و كام سعرو

أعلى