bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

ادويه موضعيه تعمل عمل الفيناسترايد

spiderman2010

Member
سمعت عن هذه الادويه الموضعيه على انها تعمل عمل الفيناسترايد ولكن بدون اثار جانبيه لانها توضع على فروه الشعر
اكيد مقصدش من كلامى انها تعطى نفس نتيجه البروبيشيا لان الاخيره تأخذ عن طريق الفم ولكن كلنا عارفين اضرار الاخيره وانا اخدتها فتره وتوقفت عنها عشان اللى سببتهولى من اضرار

المهم بحثت عن ادويه تعمل بنفس الاليه وهى انها تعمل على ايقاف تأثير هرمون دى اتش تى ولو مش كليا انما لها تأثير عليه فوجدت هذه الادويه

كنت عاوز اعرف حد سمع عنها قبل كده انا بصراحه اول مره اسمع عنها ولو حد جرب حاجه فيهم ياريت يفيدنا او اى حد عنده معلومه وياريت محدش يقولى المثبت علميا المنوكسيديل والبروبيشيا فقط ادويه الشعر عامه ممكن انها تجيب نتيجه مع شخص وشخص اخر لأ بس احنا بنحاول نجتهد

الدوا الاول اسمه Crinagen Scalp Therapy

دى صورته

الدوا التانى اسمه Topical Spironolactone S5

دى صورته

ياريت اللى يعرف حاجه يفيدنا
تقبلوا تحياتى

رعديد

Member
ليس لدي فكرة عن مدى جدواها فأنا لم أجربها, لكن يبدو حسب الآراء أنها مفيدة إلى حد معين مع الإشارة إلى أن S5 يحتوي على Spironolactone وهو قابل للنفوذ إلى الجسم وقد يكون مضر للكبد كما أنه يسبب أعراض جانبية مزعجة كالتثدي

هناك بدائل أفضل مثل RU58841 أو CB-03-01 إلا أنها لا تزال في طور التجربة ومرتفعة الثمن وغير معروف حتى الآن آثارها الجانبية . كذلك من أهم مشاكلها عدم العثور على السواغ المناسب .

.

أعلى