bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

مشكله واستفسار بخصوص المينوكسيديل

LEE

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا ذكر عندى 30 سنه ابتدى موضوع الشعر الخفيف يظهر عندى من سن 22 سنه وفى اعتقادى ان السبب فى ان الشعر ابتدى يخف من اعلى الرأس والمقدمه هو انى كنت بطول شعرى كتير المهم ان الشعر وقف عند كتله معينه ولا بيزيد ولا بيقل بس لما باجى اسرحه الى الخلف بيبان فروه راسى وانا مكنتش حابب كدا وكنت مكسوف ف كنت ببقا مجبر اسرح شعرى على جمب بس ده مش حل انا عاوز اسرح شعرى لوره ويبقا مفيش اى فراغات زى الناس الطبيعيه السليمه المهم فضلت كسول لمده 7 سنين من 23 لحد 30 المهم انا لقيت ان علاج الشعر بالحقن هياخد جلسات وفلوس كتير وزيارات للدكتور ولفه طويله انا مش فاضى لللكلام ده ف بحثت لقيت اول علاج قوى هو الفينسترايد بس اثاره الجانبيه كتير وبناقص منه المهم قولت انا لازم اعمل الاول تحليل دم يمكن فى مشكله عندى لقيت الدم سليم قولت كدا يبقا مفيش غير انى اجرب على نفسى جبت شويه فيتامينات ومينوكسيديل 5 فى المئه جربت الحمد لله مفيش اى مشاكل للمينوكسيديل حصلت بس ابتدى مشكله تانيه تظهر بعد شهرين من الاستخدام هيا حلوه ووحشه الحلو هو ان الفراغات فى راسى وفى الجناب ابتدت تتعالج الحمد لله وده اثبت انى مشكلتى هيا مشكله هرمون ذكوره كان بيأثر على جذور الشعر بطريقه ان ما بس الوحش فى الموضوع ابتدى يظهر شعر فى الجناب فوق الحواجب بس خفيف جدا وخايف يزيد وابتدى يزيد الشعر شويه تحت العين من الجنب يعنى مرتبط ببدقن شعر خفيف بردو وحاسس ان القوره نفسها ال هيا بتبقا ما بين العينين الاتنين والرأس ال هيا مقدمه الرأس حاسس انها معرضه يطلع فيها ولو شعر خفيف الخوف ان ده يزيد انا مش عارف اعمل ايه هو المينوكسويدل فعلا شغال على حل المشكله فى الشعر فوق وابتدى الفراغات تختفى والكتله تزيد بس انا خايف ليجى اليوم ال الاقى شعر خفيف ظهر فوق الحواجب انا خايف بشكل وحش
انا بستخدم 5 فى المئه هل لو استخدمت 2 فى المئه هتختفى الشعر الزياده الظهر ده ؟ ايه الحلول المتاحه وهل حد حصله كدا ملحوظه انا مشعر اصلا من قبل المينوكسوديل بس شكل المينوكسوديل هيساعد فى نمو الشعر فى الجمجمه كلها من اول الدقن لحد فروه الرأس مع انى بستخدمه على رأسى فقط هل اخفف الجرعه طيب يعنى مثلا 3 بخات كل يوم طيب هل استخدمه مره كل تلات ايام واشترى راحه بالى ما انا سعيد ب النتيجه ال حصلت فى مقدمه الرأس وابتديت اسرح شعرى للخلف ومفيش فراغات يعنى النتيجه رائعه و سعيد والله شىء جميل بس انا بردو مش عاوز الشعر ال هو تحت العين من الجنب يزيد اوى عن كدا والشعر الفوق الحواجب الخفيف اوى ابتدى يظهر اتمنى حد من الاخوه يكون مر بالتجربه دى ويساعدنى بخبرته ملحوظه اخيره انا كل شهر بخلص علبتين منيوكسوديل 5 فى المئه على رأسى وااول ما جبته فى خلال اربعين يوم خلصت 3 علب على رأسى مش عارف هل ده سبب من الاسباب بس هما قالو ان لو انا استخدمه مينوكسوديل غلط هيحصل مشاكل فى القلب وسرعات ضربات القلب هيحصلها مشاكل وده محصليش والضغط مظبوط ومفيش اى احمرار فى فروه الرأس او اى اعراض وعاوز اضيف حاجة اخيره انا عاوز ارشد استخدام المينوكسوديل وفى شىء اخير بعمله انى بستخدم المينوكسوديل على اول مقدمه الفروه يعنى من اول فروه الشعر فوق الجبهه لانى فى شعر ناقص وابتدى فعلا يطلع شعر هل ده يكون سبب فى ان الشعر الخفيف البيظهر فوق الحواجب ده ظهر بالشكل ده معلش انا اتكلمت كتير بس انا فعلا مضايق

Tressless

رد: مشكله واستفسار بخصوص المينوكسيديل

استخدام Minoxidil 2% مرة واحدة يوميا مع كريم Retin-A 0.025% مرة يوميا كذلك ولكن بشكل متباعد.

استخدام Retin-A (أو Tretinoin) عموما يساعد في تسهيل عملية امتصاص Minoxidil حسب ماتشير إليه الدراسات حيث أن استخدام كمية 0.01% من Minoxidil مع Retin-A يعادل استتخدام 5% مرتين يوميا.

لكن ينبغي الحذر حيث أن Retin-A يسبب حساسية مفرطة لأشعة الشمس لذلك ينبغي دوما ارتداء قبعة لحماية فروة الرأس.

ولد نجد 1

Active Member

معروف ان المنكسيديل من اكبر اثاره الجانبية ظهور الشعر غير المرغوب فيه ومادري هل انت كنت تعرف هالنقطة هذي ولا لا المهم انتبه انتبه انتبه انتبه انتبه انتبه تترك او تخفف استخدام المنكسيديل راح تفقد النتيجة الي تحصلت عليها وحتى لو انتقلت للتركيز 2% راح يتساقط منك شعراو ممكن تتعرض لصدمة شعر فيحصل معاك تساقط رهيب لمدة شهرين او ثلاثه نصيحة لوجه الله اذا انت حصلت نتيجة كويسة وماحصل معاك اثار جانبية قوية مثل تسارع ضربات القلب او زغلله بالنظر فانا اشوف ان الشعر الغير مرغوب فيه شي هين مقارنه بالنتائج الحلوة خصوصا انك اصلا انت مشعر وبالنسبة للشعر المزعج تقدر تشيلة بالفتله ( الخيط ) او ليزر اذا تقدر على مصاريف الليزر او تتركه وتتعود عليه بس احذر تخفف استخدام المنكسيديل او تغير المنتج خليك ماشي على نفس نظامك لايمين ولا شمال لان استخدام المنكسيديل حساس جدا اي لفع فيه يحصل تغيرات غير مرغوبه واذا حصل فيه قشرة من استخدام المنكسيديل استخدم شامبو نيزورال او اي شامبو مضاد للقشرة مرتين او ثلاث مرات بالاسبوع .

LEE

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ولد نجد 1

معروف ان المنكسيديل من اكبر اثاره الجانبية ظهور الشعر غير المرغوب فيه ومادري هل انت كنت تعرف هالنقطة هذي ولا لا المهم انتبه انتبه انتبه انتبه انتبه انتبه تترك او تخفف استخدام المنكسيديل راح تفقد النتيجة الي تحصلت عليها وحتى لو انتقلت للتركيز 2% راح يتساقط منك شعراو ممكن تتعرض لصدمة شعر فيحصل معاك تساقط رهيب لمدة شهرين او ثلاثه نصيحة لوجه الله اذا انت حصلت نتيجة كويسة وماحصل معاك اثار جانبية قوية مثل تسارع ضربات القلب او زغلله بالنظر فانا اشوف ان الشعر الغير مرغوب فيه شي هين مقارنه بالنتائج الحلوة خصوصا انك اصلا انت مشعر وبالنسبة للشعر المزعج تقدر تشيلة بالفتله ( الخيط ) او ليزر اذا تقدر على مصاريف الليزر او تتركه وتتعود عليه بس احذر تخفف استخدام المنكسيديل او تغير المنتج خليك ماشي على نفس نظامك لايمين ولا شمال لان استخدام المنكسيديل حساس جدا اي لفع فيه يحصل تغيرات غير مرغوبه واذا حصل فيه قشرة من استخدام المنكسيديل استخدم شامبو نيزورال او اي شامبو مضاد للقشرة مرتين او ثلاث مرات بالاسبوع .

اخى العزيز تسلم على الشرح المفصل

فعلا انا بيحصلى قشره بس خفيفه وبغسل شعرى ب الشامبو كل تلات ايام انا بس مستغرب انا كان هدفى من المينوكسويدل هو انى اعالج اعلى منطقه فى الرأس منتصف الرأس لحد مقدمه الرأس بمسك البخاخ معه شىء شبه الصوره دى
http://www.minoxidilspray.com/wp-content/themes/minoxidil/images/circle-precision-applicator.png

انا بقرب البخاخ لحد فروه الرأس لمسافه 1 سم برش 7 رشات من اول اعلى الرأس لحد مقدمه الرأس يعنى برش تلاته فى منتصف الرأس متفرقين فرق بين كل رشه والتانيه 10 سم يعنى بفرق الشعر وابتدى ارش تلات مرات وبرش مرتين فى الجنب اليمين والجنب الشمال كل ده فى التاج فى اعلى الرأس بقالى كدا شهرين بألظبط بس ليا سؤال هل فعلا طبيعى ان اخلص فى الشهر علبيتين 5 فى المئه ولا ده اصراف وغلط ولازم اقلل وارشد الاستخدام

LEE

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tressless
استخدام Minoxidil 2% مرة واحدة يوميا مع كريم Retin-A 0.025% مرة يوميا كذلك ولكن بشكل متباعد.

استخدام Retin-A (أو Tretinoin) عموما يساعد في تسهيل عملية امتصاص Minoxidil حسب ماتشير إليه الدراسات حيث أن استخدام كمية 0.01% من Minoxidil مع Retin-A يعادل استتخدام 5% مرتين يوميا.

لكن ينبغي الحذر حيث أن Retin-A يسبب حساسية مفرطة لأشعة الشمس لذلك ينبغي دوما ارتداء قبعة لحماية فروة الرأس.

تسلم اخى على المعلومات القيمه بس بخصوص غطاء الشعر انا عرفت ان المينوكسويدل مينفعش معه غطاء لل رأس عشان لازم الرأس يتعرض للهواء لمده ساعه على الاقل لحد ما الماده يمتصها الجلد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LEE
اقتباس:

تسلم اخى على المعلومات القيمه بس بخصوص غطاء الشعر انا عرفت ان المينوكسويدل مينفعش معه غطاء لل رأس عشان لازم الرأس يتعرض للهواء لمده ساعه على الاقل لحد ما الماده يمتصها الجلد

مادة المينوكسيدل تحتاج فقط نص ساعة تتغلغل داخل فروة الراس

شوف موضوعي انا استخدمت المينوكسديل وفادني الحمدلله نتاإج حلوه..

8 استخدمه والعلبه الوحده تكفي شهر وسعره 74 ريال

Tressless

اقتباس:

ليست مشكلة على الإطلاق طالما الغرض أصلا من استخدام Retin-A هو تحسين امتصاص Minoxidil.

أعلى