bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

سؤال للاعضاء الكرام

الفارس 2016

السلام عليكم اخوتى الاعضاء المحترمين ....
انا كنت استخدم مينوكسديل 5 السائل سبب لى قشره وجربت المينوكسديل الرغوه مفعوله قليل جدا توقفت عنهم واستخدم sperctral.dnc فى ماده النيكسوديل 5 الدكتور قالى انوا منتجد جديد زيى المينوكسديل بس من دون اعراض ايه رايكوا ف ؟ سوال اخر انا عندى قشره دهنيه لكن تزيد الحاله لما استخدم كريمات او زيوت فاكيد احتاج كريم مرطب او ليسيون تقدروا ترشحوا ليا ايه وياريت يكون بيقوى الشعر وبيرطبوا ومش بيدهن الشعر عشان دهنيه راسى والقشره مستنى ردكم الكريم اخوتى ؟

ولد نجد 1

Active Member
رد: سؤال للاعضاء الكرام

صعب جدا تستخدم كريم او مرطب للشعر وانت تحارب القشرة اذا تبي تحارب القشرة وانت تستخدم المنكسديل استخدم شامبوا نيزورال ثلاث مرات بالاسبوع واغسل شعرك يوميا بشامبوا عادي يفضل جونسون للاطفال يعني يكون برنامجك كالتالي :

1 تحط المنكسيديل مرتين باليوم صباحا ومساء يعني كل 12 ساعه

2 تغسل شعرك يوميا يوم بشامبو خفيف مثل جونسون للاطفال ويوم بشامبو نيزورال

3 او يومين بسامبو جونسون ويوم بنيزورال وعلى مدارالاسبوع

4 تنشف شعرك كويس حاول ماتخلي بقايا مويه على فروه الراس حتى ماتترسب بعد ماتنشف وتشكل قشرة

بعدها شهرين وتشوف القشرة تقل وممكن ثلاث شهور تودع القشرة نهائيا بس بشرط ماتستخدم زيوت وكريمات لانها تزيد من تزييت فروة الراس وتخرب البرنامج

الفارس 2016

اخى انا توقفت عن المينوكسديل واستخدم الان sperctral.dnc ف ماده النيكسوديل 5 واستخدم شامبو ريفيفاوجين لتساقط الشعر اللى اسموا التجارىrevivogen blo cleansing مره كل اسبوع هل هذا جيد وهل بديل المينوكسديل هذا جيد ؟

ولد نجد 1

Active Member

نفسها اختلفت المسميات والمنكسديل واحد مافيه فرق المنكسيديل ام اي سام ثاني مشتق منه المادة الفعاله الي فيه تسبب اعرض جانبية منها يكون الشعر ناشف وتررسب القشرة الا منتج الروجين الرغوة يقال والله اعلم انه لايتسبب بالقشرة بنسبه كبيرة اما انك تستخدم شامبو ريفايفجون ومره بالاسبوع هذا غلط كبير اذا تبي تحارب القشرة مثل ماقلت لك شامبو خفيف مثل جونسون كل يوم وبينهم يومين او ثلاث ايام بالاسبوع شابمو نيزروال المضاد للقشرة او شامبوا مضاد للقشرة من اي شركة بس نيزروال هو المشهور والمجرب .. وانتبه من الزيوت والكريمات فهيا عدوا الشعر وفروة الراس المصابة بالقشرة

الفارس 2016

يتساقط شعرى ان غسلتوا بشكل يومى وريفيوجين دة بيمنع تساقط الشعر وبيقلل افراز الدهون المسببه ف الصلع وعندى سوال بالنسبه لمنتج اسموا ريجو لوشن دة من شركه اسمها ميكرو هل جربتنوا وايه رايك فيه ؟

ولد نجد 1

Active Member

ماجربته وانا ما اجرب لا كريمات ولا زيوت ولا لوشن ابدا فقط شامبو سيباميد وشامبو جونسون ابدل بينهم كل فتره وفتره والحمد لله قضيت على القشرة نهائيا مع ان شعري دهني وانت تقدر تستخدم شامبو ريفافوجين كل يوم عادي لان اصلا الكورس العلاجي لمنتج الريفايفجون كل يوم يعني تحط السائل الي هو منكسيديل ريفايفجون مرتين باليوم وتستخدم الشامبو مرة باليوم ويجي معاهم كريم مغذي هذا كورس الريفايفجون معرووف اما انك تقول شعرك يتساقط لو تروشت يوميا معناه انه ضعيف وراح يتساقط سواء تروشت او ماتروشت لان الاستحمام اليومي ليس من مسببات تساقط الشعر يعني شعرك ضعيف بالاصل ولو ماسقط بالاستحمام راح يسقط على مدى الايام والشهور مثلا بضرب لك مثل من تجاربي انا مرة من المرات قررت اني ما اتروش لاني اشوف شعري يتساقط وقت الاستحمام قلت بتروش مره كل ثلاث ايام المهم اليوم الاول والثاني والثالث ماغسلت شعري ولا تروشت ووصل شعري لدرجة صار ينقط زيت لانه دهني وانا فرحان انه يتساقط خفيف بيوم دخلت وغسلت شعري طاااح كل الشعر حق الثلاث ايام الي كنت فيها فرحان انه خلاص مايتساقط فهو اصلا طايح وخالص وميت بس ينتظر الماء ينزله من بين الشعر بفروة الراس فالاستحمام والماء ليس سببا في التساقط العامل الوراثي هو الاهم يعني لو شخص ليم ماعنده تساقط وراثي وشعره طبيعي ومتغذي وقوي لو يتروش ثلاث مرات باليوم مايضر عادي. لكن الاكيد ان عدم غسل الشعر لفتره طويلة هذا هو سبب تراكم القشرة مع ازيوت والركيمات طبعا

الفارس 2016

بس المعلومات اللى نعرفها ان غسيل الشعر كل عشره ايام انا شعرى مش خفيف ولله الحمد لكن جوانب الشعر هى اللى تراجعت للخلف وهذا الشى سبب قلق كتير لى وخوف وعمتا بشكر حضرتك جدا لى ردك الكريم اخى وسوال اخير هل شامبو الريفياجين بينمى شعر جديد ولا لا ؟

ولد نجد 1

Active Member

لا الشامبو لايمني سعر جديد

ولد نجد 1

Active Member

سعر هههههههههه اقصد شعر

أعلى